Neurohackathon – Heroes of the Brain – zorganizowany przez Koło Naukowe Neuroinformatyki Neuron oraz Samorząd Wydziału Informatyki i Telekomunikacji to największe tego typu wydarzenie w Polsce.
Dwa dni rozgrywek, ponad 24 godziny pracy, 132 zarejestrowanych uczestników, którzy utworzyli w sumie 32 zespoły, rywalizujące ze sobą w dwóch kategoriach – Entertainment i Social Impact. Oto kilka statystyk z hackathonu Heroes of the Brain, który odbył się 16 i 17 listopada w Strefie Otwartej Nauki.
– Biorąc pod uwagę specyfikę hackathonu i wiodącą dziedzinę jaką obejmuje – neuroinformatykę – jest to największy tego typu hackathon, który dotychczas został zorganizowany w Polsce, jak również prawdopodobnie największy tego typu hackathon w Europie – mówi mgr inż. Katarzyna Białas, doktorantka z Katedry Informatyki Stosowanej, opiekun KN Neuron.
Jak mówi, nadrzędnym celem tego wydarzenia było przybliżanie technologii interfejsów mózg – komputer szerokiemu gronu odbiorców i zwiększenie świadomości na temat korzyści, jakie ta technologia może przynieść, szczególnie w medycynie, rehabilitacji czy interakcji człowiek – komputer.
Heroes of the Brain to wydarzenie o charakterze międzynarodowym, zgłoszone drużyny pochodziły z Polski i z sąsiednich krajów. Otwarcie wydarzenia uświetnił wykładem gość specjalny i członek jury – dr inż. Osvaldas Putkis – Head of Engineering w litewskiej firmie Neurotechnology produkującej interfejsy mózg – komputer BrainAccess. Przedstawił wstęp teoretyczny do pracy w projektach z opaskami i czepkami EEG – 4-kanałowym Halo oraz 8-kanałowym BrainAccess Mini.
Po wykładzie odbyła się pokazowa sesja hyperscanningu – techniki obrazowania polegającej na jednoczesnym rejestrowaniu aktywności mózgu wielu osób zaangażowanych we wspólną interakcje społeczną.
– Po pomyślnym połączeniu sprzętu udało się jednocześnie połączyć 9 osób w swoistą "orkiestrę". Fale mózgowe uczestników tworzyły dźwięki muzyki – mówi Katarzyna Białas. – Było to wydarzenie nowatorskie w skali światowej. Nie mamy oficjalnie ustalonego rekordu Guinessa, jednak dotychczas w literaturze opisane sesje hyperscanningu odbywały się w większości przypadków w grupach 2–3 osobowych. Można zaryzykować stwierdzenie, że na PWr tworzymy historię :)
Drużyny zaprezentowały m.in narzędzie umożliwiające nawigację na stronach internetowych przez osoby niepełnosprawne za pomocą wykrywania kierunku ruchu gałek ocznych, spersonalizowane narzędzie do optymalnego wybudzania ze snu i efektywnego wypoczynku, koncept systemu sterowania bioniczną protezą, czy aplikacje wspomagające produktywność z wykorzystaniem techniki Pomodoro i pomiaru wybranych zakresów fal mózgowych.
Powstało też wiele ciekawych konceptów gier i aplikacji łączących sztukę i neuronaukę – np. wizualizacja potencjałów myślowych w formie fraktali, szachy sterowane mózgiem czy zwycięski projekt gry BrainSurfer, w której rywalizacja z własnymi myślami i samym sobą zaprezentowana jest w postaci gry akcji – surfera próbującego utrzymać się na fali generowanej przez znormalizowane potencjały myślowe użytkownika.
Jury w składzie: prof. Adrianna Kozierkiewicz z Katedry Informatyki Stosowanej, dr inż. Osvaldas Putkis (BrainAccess), dr Mariusz Dzieciątko (sponsor nagród – firma COIG S.A.) oraz mgr inż. Katarzyna Białas wyłoniło zwyciezców w każdej kategorii.
Kategoria Social Impact
1. miejsce – 5 000 zł – SAGRES
2. miejsce – 2 000 zł – SleepQueens
3. miejsce – 1 000 zł – Mirki
Kategoria Entertainment
1. miejsce – 5 000 zł – Brain Surfers
2. miejsce – 2 000 zł – 4Sigma
3. miejsce – 1 000 zł – Szarak i Spółka
– Hackathon okazał się dużym sukcesem i zebrał pozytywne opinie uczestników, mentorów i członków jury. To pierwsze tak duże wydarzenie organizowane przez KN Neuron i owoc prawie pół roku planowania i przygotowań – dodaje mgr inż. Katarzyna Białas. I zapowiada: – Będziemy składać wniosek o koło strategiczne w najnowszym konkursie, by móc realizować takie inicjatywy na jeszcze większą skalę.
Koorodynatorami hackathonu byli:
• Paweł Dzikiewicz – koordynator główny
• Izabela Paniczek oraz Iuliia Kapustinskaia – wicekoordynatorki główne
• Filip Puszko – koordynator sekcji technicznej
• Dominika Serafin – koordynator sekcji sponsorskiej
• Jakub Morawiec – koordynator sekcji organizacyjnej
• Marta Bołd oraz Krzysztof Mola – koordynatorzy sekcji promocji.