Wydział Informatyki i Telekomunikacji

Wymiana międzynarodowa

Koodynatorzy wydziałowi ds. programu Erasmus+ dla studentów:

  • dr inż. Dariusz Caban
  • dr inż. Agnieszka Indyka-Piasecka
  • Link do formularza Google Forms, poprzez który należy składać wniosek kwalifikacyjny (problemy z formularzem należy zgłaszać na adres marek.krupa@pwr.edu.pl)
  • Wzór IPS
  • Application Form / Learning Agreement dostępne na stronie DWM (https://dwm.pwr.edu.pl/)

Informacja o programie

Program Erasmus+ jest międzynarodowym programem Unii Europejskiej, wspierającym wymianę studentów i wykładowców pomiędzy uczestniczącymi w nim uczelniami. Program umożliwia dwie główne formy wymiany: wyjazdy na 1–2 semestry w ramach studiów do uczelni partnerskich oraz wyjazdy na praktyki studenckie (min. 3-miesięczne). Program ukierunkowany jest głównie na wymianę w obrębie Unii Europejskiej, są również w jego ramach realizowane projekty współpracy z uczelniami poza Europą.

Uzupełniającą formą wymiany edukacyjnej są programy Blended Intensive Programs (BIP). Ideą tych programów jest  realizacja  jednego przedmiotu lub grupy przedmiotów na uczelni partnerskiej. Programy mają komponent wirtualny (udział zdalny w zajęciach uczelni partnerskiej) oraz komponent pobytowy (1-2 tygodniowe wyjazdy na uczelnię partnerską).

Program administrowany jest w ramach uczelni przez Dział Współpracy Międzynarodowej. Na stronach Działu można znaleźć pełną ofertę wymiany wraz z zasadami finansowania i regulaminem rekrutacji. Wydział prowadzi rekrutację na wyjazdy w ramach studiów na uczelniach europejskich. Rekrutację na praktyki oraz wymianę z ośrodkami poza UE prowadzi bezpośrednio Dział Współpracy Międzynarodowej. Doraźnie, gdy pojawiają się oferty BIP, rekrutacja jest również ogłaszana na nie.

Wszystkich studentów wyjeżdżających na wymianę w ramach studiów obowiązują jednolite procedury przygotowania do wyjazdu oraz uznawania dorobku po powrocie z wymiany. Stąd przedstawione tutaj regulacje obowiązują zarówno studentów zakwalifikowanych do wyjazdu przez Wydział, jak i wyjeżdżających w ramach innych programów.
Więcej informacji o programie można znaleźć w serwisach internetowych:

Prezentacja ze spotkania wydziałowego (28.02.2024)

Organizacja rekrutacji

Rekrutacja w ramach programu Erasmus odbywa się raz do roku i dotyczy wszystkich wyjazdów planowanych na następny rok akademicki. Prowadzona jest wspólnie przez DWM i Wydział. Rozpoczyna się od ogólnouczelnianego zebrania informacyjnego, na którym omawiana jest procedura kwalifikacyjna oraz kalendarz rekrutacji. Zebranie organizowane jest zawsze na początku roku kalendarzowego poprzedzającego wymianę (w styczniu/lutym). Dokładny termin zebrania ogłaszany jest na stronach Działu Współpracy Międzynarodowej.
Organizowane jest również wydziałowe spotkanie ze studentami ubiegającymi się o wyjazd. Termin i miejsce spotkania ogłaszane są na stronie WIT oraz Facebooku.
Aktualne listy stypendiów programu Erasmus+ publikowane są przez Dział Współpracy Międzynarodowej. Przy wyborze uczelni należy zwrócić szczególną uwagę na następujące informacje:
  • Czy Wydział Informatyki i Telekomunikacji (W4N) jest stroną umowy na wykazie uczelnianym? Rekrutacja wydziałowa prowadzona jest wyłącznie na uczelnie, z którymi nasz wydział ma podpisane umowy. Jeżeli miejsca są w dyspozycji innego wydziału, podanie nie będzie brane pod uwagę. Po zakończeniu rekrutacji wydziałowych istnieje możliwość starania się o miejsca z innego wydziału (o pokrewnym profilu studiów), które nie zostały rozdzielone. W takim przypadku należy przystąpić do rekrutacji na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji na listę rezerwową. Po jej zakończeniu należy skontaktować się z koordynatorem Erasmusa na innym wydziale, który może wyrazić zgodę na udostępnienie miejsc (jeżeli nie jest to sprzeczne z umową z uczelnią partnerską).
  • Czy uczelnia przyjmująca oferuje kursy w języku angielskim na właściwym stopniu studiów? Nie mogą być kwalifikowani na wyjazd studenci studiów inżynierskich, jeżeli uczelnia partnerska oczekuje studentów II stopnia.
  • Czy kierunek studiów w umowie jest zgodny z programem studiów kandydata? Na ogół umowa determinuje tym zapisem wydziały, z których będzie można wybierać przedmioty do studiowania. Uczelnie partnerskie tylko w ograniczonym zakresie zezwalają na wybór kursów z innych wydziałów.

Harmonogram rekrutacji

Harmonogram rekrutacji na dany rok akademicki, z aktualnie obowiązującymi terminami, jest corocznie udostępniany na stronie DWM. Poniżej przedstawiono dodatkowe wymagania pozwalające sprawnie wykonać czynności, za które odpowiada Wydział.
  • Ogólnouczelniane spotkanie informacyjne, otwierające rekrutację na wyjazdy w bieżącym roku akademickim.
  • Wydziałowe spotkanie informacyjne, dotyczące procedury rekrutacji na wyjazdy w ramach Wydziału Informatyki i Telekomunikacji. Dokładny termin i miejsce spotkania zostaną ogłoszone na stronie WIT.
  • Ostateczny termin składania wniosków kwalifikacyjnych wyznacza się na 2 dni przed terminem przekazania list osób kierowanych na egzamin językowy do DWM (zgodnie z aktualnym harmonogramem udostępnianym corocznie na stronie Działu). Wnioski kwalifikacyjne należy przygotować przez  wypełnienie formularza Google Forms. Formularz na aktualny rok rekrutacyjny zostaje udostępniony tutaj w chwili uruchomienia rekrutacji.
  • Przekazanie list kandydatów do DWM – zgodnie z harmonogramem uczelnianym.
  • Egzaminy językowe dla kandydatów nieposiadających odpowiednich certyfikatów – zgodnie z harmonogramem uczelnianym. Wydział nie informuje o skierowaniu na egzamin, należy śledzić informacje udostępniane/przesyłane przez DWM i SJO.
  • Ostateczny termin uzupełnienia wniosków kwalifikacyjnych – 4 dni przed ogłoszeniem wyników rekrutacji.
  • Zakończenie rekrutacji, ogłoszenie wstępnych list podstawowych i rezerwowych – zgodnie z harmonogramem uczelnianym. Listy zostaną udostępnione w Dziekanacie (bud. C-1, p.102a) - marek.krupa@pwr.edu.pl.
  • Ogólnouczelniane spotkanie informacyjne dla studentów przygotowujących się do wyjazdu. Obecność obowiązkowa dla wszystkich zakwalifikowanych na listy podstawowe i rezerwowe.
  • Ostateczny termin składania odwołań do dziekana od list wstępnie zakwalifikowanych studentów – zgodnie z uczelnianym harmonogramem rekrutacji. Odwołania należy składać na piśmie w Dziekanacie (s. 102a bud. C-1) marek.krupa@pwr.edu.pl.
  • Podpisywanie dokumentów (Learning Agreement) przez koordynatora wydziałowego programu Erasmus+. Learning Agreement należy przygotować, zgodnie z zatwierdzoną indywidualną organizacją studiów IPS. Koordynator umieszcza podpisany dokument w systemie IRC, po zweryfikowaniu zgodności z IPS.
  • Składanie w Dziale Współpracy Międzynarodowej formularzy o dofinansowanie dla osób o dużym stopniu niesprawności – zgodnie z harmonogramem uczelnianym.

Kryteria formalne

W programie mogą uczestniczyć studenci studiów inżynierskich, magisterskich oraz doktoranckich. Student musi aktywnie studiować w okresie pobytu za granicą (nie może być po studiach, na urlopie dziekańskim, zawodowym itp.). W chwili wyjazdu nie może mieć żadnych zaległości w studiach (nie może mieć deficytu punktów kredytowych, nawet dopuszczalnego w myśl regulaminu studiów). Studenci, wobec których orzeczona została kara dyscyplinarna, nie mogą ubiegać się o wyjazd w ramach programu.
Obowiązują uczelniane Zasady Rekrutacji Studentów (opublikowane na stronach Działu Współpracy Międzynarodowej) wraz z uzupełnieniami przyjętymi przez Wydział i opublikowanymi na tej stronie. W ramach programu Erasmus+ można otrzymać stypendium łącznie na wyjazdy do 12 miesięcy w ramach każdego stopnia studiów (inżynierskich, magisterskich, doktoranckich) niezależnie od tego, czy studiuje się na drugiej uczelni, innym fakultecie lub studiach doktoranckich (tzw. kapitał mobilności Erasmus+). Wliczane są w to wyjazdy na studia, BIP i praktyki zawodowe w ramach programu Erasmus+ oraz innych programów wymiany.
W chwili kwalifikacji student musi mieć zaliczony co najmniej 1 semestr studiów inżynierskich. Ze względu na skrócony 7. semestr studiów inżynierskich, Wydział nie wydaje zezwoleń na wyjazd w tym semestrze. Studenci 3. roku studiów inżynierskich mogą ubiegać się o wyjazd w 1. semestrze studiów magisterskich – będą kwalifikowani warunkowo (na listy rezerwowe). Przeniesienie na listy podstawowe nastąpi po przyjęciu na studia II stopnia w Politechnice Wrocławskiej. Planując wyjazd w tym okresie, należy brać pod uwagę, że wyjazd będzie możliwy dopiero w marcu (po immatrykulacji) – może to być niezgodne z kalendarzem akademickim uczelni przyjmującej.

Procedura kwalifikacyjna

Na wyjazdy zagraniczne kwalifikowani są studenci o bardzo dobrych wynikach w nauce, mający wystarczające przygotowanie do udziału w zajęciach w języku obcym. Obowiązuje następująca procedura kwalifikacyjna:
  • Zgodnie z harmonogramem należy złożyć wniosek kwalifikacyjny. Do wniosku należy dołączyć kopię dokumentu będącego podstawą zwolnienia z egzaminu językowego (oryginał dokumentu do wglądu).
  • Koordynator wydziałowy kieruje studentów na egzamin językowy przeprowadzany przez Studium Języków Obcych lub zwalnia z egzaminu na podstawie certyfikatu.
  • Możliwe jest korygowanie wniosków kwalifikacyjnych po ogłoszeniu wyników egzaminu językowego. W szczególności można wtedy zmienić preferencje uczelni, do której student aplikuje o wyjazd.
  • Komisja kwalifikacyjna wydziału ogłasza listy podstawowe i rezerwowe osób zakwalifikowanych na wyjazdy do poszczególnych uczelni. Kwalifikacja jest niezależna na każdą uczelnię, zgodnie z preferencjami podanymi we wniosku (należy wskazać uczelnię pierwszego wyboru i dwie uczelnie dodatkowe).
  • Kandydatom przysługuje prawo odwołania od decyzji komisji do Dziekana Wydziału Informatyki i Telekomunikacji.
  • Po zakwalifikowaniu, student przystępuje do przygotowania dokumentów na wyjazd. Obowiązuje procedura opisana w „Przygotowanie dokumentów na wyjazd". Należy przestrzegać procedur wydziałowych oraz ogólnouczelnianych (procedury się uzupełniają, a nie zastępują).
  • Ostateczną decyzję o przyjęciu na wymianę podejmuje uczelnia przyjmująca po złożeniu aplikacji.

Kryteria kwalifikacji

  • Wyniki nauki – brana jest pod uwagę średnia ocen z ostatnich 3 semestrów poprzedzających kwalifikację (lub mniej, gdy wyniki trzech semestrów nie są dostępne). Studenci o średniej istotnie poniżej 4,0 nie zostaną zakwalifikowani, nawet gdy nie ma kandydatów o wyższej średniej. Średnia ocen wchodzi do punktacji z wagą 2.
  • Znajomość języka obcego – ocena z egzaminu. W przypadku zwolnienia na podstawie certyfikatu poziomu C1 lub wyższego – 5 punktów. W przypadku zwolnienia na podstawie certyfikatu B2 – ocena z certyfikatu. Zwolnienie na podstawie oceny z kursu B2 – ocena końcowa z kursu. Nie są brane pod uwagę oceny z kursów językowych zaliczonych poza Uczelnią, niezależnie od stopnia zaawansowania, z których nie został uzyskany uznawany przez DWM certyfikat. Ocena z języka wchodzi do punktacji z wagą 1. Studenci, którzy nie zdali egzaminu (ani nie są z niego zwolnieni), zostają skreśleni z listy kandydatów.
  • Uwaga: należy zdawać egzamin w języku, w którym prowadzone będą zajęcia w trakcie wyjazdu. Zgłaszając wniosek kwalifikacyjny, należy  samodzielnie sprawdzić, czy oferta uczelni obejmuje kursy w danym języku. Ponadto, większość uczelni hiszpańskich wymaga obecnie od studentów I stopnia (licencjat/inżynierskie) znajomości języka hiszpańskiego na poziomie B1, nawet gdy studia prowadzone są w języku angielskim.
  • Dodatkowe punkty otrzymują studenci aktywnie działający w stowarzyszeniu Erasmus Student Network. W przypadku niektórych stypendiów wymagane jest wcześniejsze zaangażowanie w określone zadania dydaktyczne i badawcze (np. w ramach kół naukowych). Również w tym przypadku kandydaci otrzymują dodatkowe punkty kwalifikacyjne. Łączna liczba punktów dodatkowych nie może przekroczyć 3.

Kandydaci, którzy zostali zakwalifikowani w poprzedniej rekrutacji, a zrezygnowali z wyjazdu z naruszeniem terminów i bez istotnej przyczyny są karani przez odjęcie 2 punktów rekrutacyjnych. Zasada ta będzie stosowana do  rekrutacji na wyjazdy od roku akademickiego 2025/2026.  

Application Form / Learning Agreement

Są to dokumenty wymagane przez program Erasmus+ oraz inne programy studenckiej wymiany międzynarodowej. Instrukcję ich przygotowania/wypełnienia można znaleźć na stronach Działu Współpracy Międzynarodowej. Dokumenty są podpisywane przez wydziałowego koordynatora wymiany międzynarodowej i przekazywane do Działu przez studenta
Formularze/wzory dokumentów, a także procedura ich składania w Dziale, różnią się w zależności od programu wymiany. Jeżeli program wymiany wymaga papierowego obiegu dokumentów, do podpisu koordynatora należy złożyć komplet dokumentów w liczbie egzemplarzy wymaganej przez program wymiany plus jeden egzemplarz dla koordynatora. 
W przypadku programu Erasmus+ obowiązuje elektroniczny obieg dokumentów poprzez witrynę IRC.

Dostępne są 3 metody przygotowania Learning Agreement. Przy wyborze należy się kierować wymaganiami uczelni przyjmującej:

  • Dokument można wypełnić w witrynie IRC i złożyć poprzez nią do podpisu przez koordynatora. Będzie wtedy dostępny na drukach PWr.
  • Dokument można wypełnić w systemie uczelni przyjmującej. W tym przypadku należy go przesłać mailem do koordynatora wydziałowego w celu uzyskania podpisu.
  • Dokument można złożyć poprzez witrynę programu Erasmus+ OLA. Wybierając tę formę należy sprawdzić, czy uczelnia partnerska akceptuje OLA. W tej formie obiegu dokumentów nie tworzy się w ogóle dokumentu papierowego. Wybierając OLA należy powiadomić mailem koordynatora, że dokument został złożony (system przesyła powiadomienia, ale często one nie docierają z powodu błędnych danych wprowadzonych przez studenta).

Podpisane dokumenty koordynator umieszcza w witrynie IRC. Nie ma potrzeby wypełniania dokumentów w wielu formach. Warunkiem podpisania Learning Agreement jest jego zgodność z indywidualną organizacją studiów IPS.

Indywidualna Organizacja Studiów IPS

Ustalając program studiów za granicą, należy starać się, aby jak najlepiej odpowiadał programowi obowiązującemu na studiowanym na Wydziale kierunku i specjalności. Jednakże pewne zmiany są nieuniknione z powodu różnic w programie oraz w harmonogramie studiów uczelni partnerskich. W związku z tym studenci wyjeżdżający na wymianę zagraniczną studiują według indywidualnej organizacji studiów (IPS), zgodnie z §29 Regulaminu studiów na Politechnice Wrocławskiej.
Przygotowanie IPS jest procedurą poprzedzającą podpisanie dokumentu Learning Agreement. Learning Agreement zawsze podpisuje wydziałowy koordynator wymiany międzynarodowej, a w przypadku niektórych programów również dziekan. Nie można uzyskać podpisów w Learning Agreement przed zakończeniem procedury ustalania IPS. 
Indywidualny program studiowania ustala się zgodnie z procedurą obowiązującą na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji.
Dokument przygotowuje student w uzgodnieniu z doradcą toku studiów, według podanego wzoru. Dokument musi być podpisany przez wszystkich zainteresowanych - studenta, doradcę toku studiów oraz przez właściwego prodziekana ds. kształcenia i dydaktyki (aby uzyskać podpis prodziekana - student składa dokument w Dziekanacie Wydziału lub przesyła skan do marek.krupa@pwr.edu.pl). 

Zezwolenie na wyjazd

Przed wyjazdem należy uzyskać od dziekana zezwolenie na wyjazd. Jest to równocześnie formalne zgłoszenie wyjazdu na Wydziale zgodnie z regulaminem studiów. Treść zezwolenia musi być zgodna z Zarządzeniem Wewnętrznym Rektora. Aby przygotować wniosek, należy wygenerować go w systemie IRC lub wypełnić wzór udostępniany na stronach DWM. Wniosek należy przesłać do podpisu w Dziekanacie (s. 102a C-1) lub na adres marek.krupa@pwr.edu.pl.

Jeżeli program wymiany nie wymaga wcześniejszego złożenia zezwolenia na wyjazd, wniosek powinien zostać złożony po zaliczeniu semestru poprzedzającego wyjazd. W szczególności, zezwolenia na wyjazd na studia w ramach wymiany Erasmus+ do krajów UE nie będą udzielane przed tym terminem.

Jeżeli z dowolnych przyczyn wyjazd nie dochodzi do skutku, należy zgłosić to w Dziekanacie (marek.krupa@pwr.edu.pl). Wyjazd bez zezwolenia dziekana jest poważnym naruszeniem regulaminu studiów. Zarówno wyjazd bez zezwolenia jak i niezgłoszenie rezygnacji z wyjazdu (po uzyskaniu zezwolenia) mogą spowodować skreślenie z listy studentów PWr.

Zapisy na zajęcia Wydziału Informatyki i Telekomunikacji

Student wyjeżdżający za granicę nie powinien zapisywać się na kursy w kraju, chyba że uzgodniony program studiów przewiduje ich zaliczenie w PWr. Często w czasie zapisów nie jest znana ostateczna decyzja (brak uzgodnienia z uczelnią przyjmującą, brak wizy lub promesy). Należy w takich sytuacjach zapisać się na wszystkie wymagane programem kursy. Po uzyskaniu zezwolenia na wyjazd, należy koniecznie anulować wcześniejsze zapisy.

Student ma prawo zrezygnować z udziału w wymianie na każdym etapie rekrutacji i przygotowań do wyjazdu. W przypadku rezygnacji po podpisaniu umowy z Politechniką Wrocławską, tryb i konsekwencje rezygnacji regulowane są tą umową.

W każdym przypadku, obowiązkiem studenta jest bezzwłoczne poinformowanie koordynatora wydziałowego o rezygnacji w formie pisemnej (mailem ze skrzynki studenckiej). Po ogłoszeniu wyników rekrutacji, rezygnację należy również przesłać do DWM, a po zgłoszeniu nominacji również do uczelni partnerskiej.

Zależnie od przyczyny rezygnacji i momentu jej zgłoszenia, skutki są różne:

  • Rezygnacja z ważnych przyczyn losowych lub osobistych nie powoduje żadnych konsekwencji.
  • Rezygnacja zgłoszona przed upływem terminu składania dokumentów w DWM nie powoduje konsekwencji.
  • Rezygnacja spowodowana zmianami w ofercie uczelni partnerskiej, nie ogłoszonymi wcześniej w jej pakiecie informacyjnym, nie powoduje konsekwencji.
  • Rezygnacja z innych przyczyn, w tym niedotrzymanie terminów rekrutacyjnych w harmonogramie DWM lub uczelni partnerskiej, spowoduje odjęcie 2 punktów rekrutacyjnych w następnej rekrutacji wydziałowej na wymianę Erasmus+.

Zmiany w programie studiów zagranicznych

Konieczność zmian

Program studiów zagranicznych ustalany jest w oparciu o oferty uczelni przyjmujących. Zwykle nie są w tym czasie znane rozkłady zajęć oraz kursy anulowane. Dlatego często okazuje się, że zaplanowany w Learning Agreement program studiów nie jest możliwy do realizacji.
Należy w takim przypadku w możliwie krótkim terminie ustalić z doradcą toku studiów nowy program indywidualnego studiowania (IPS) i w oparciu o niego wypełnić formularz zmian do Learning Agreement.

Uzgodnienie zmian w IPS

Zmiany programu IPS podlegają uzgodnieniu według procedury analogicznej do jego ustalania. Nowy program powinien być uzgodniony z doradcą toku studiów oraz zaakceptowany przez prodziekana ds. kształcenia i dydaktyki.

Uwaga: Zmiany IPS należy uzgadniać niezwłocznie po wystąpieniu okoliczności ich wymagających. Nie można dokonać zmian IPS po zakończeniu semestru za granicą lub po powrocie do kraju. Niezaliczenie przedmiotu lub niezdanie egzaminu nie stanowi podstawy do zmiany IPS – mają w tym przypadku zastosowanie zasady powtarzania przedmiotu (§22 Regulaminu studiów na Politechnice Wrocławskiej).

Zatwierdzenie zmian w Learning Agreement

Changes to Learning Agreement zatwierdzane są przez przedstawicieli uczelni przyjmującej oraz przez wydziałowego koordynatora programu Erasmus+. Warunkiem zatwierdzenia zmian na Wydziale jest ich zgodność z IPS.
W sytuacjach wyjątkowych, gdy student przebywa już za granicą, a uczelnia przyjmująca wymaga szybkiego zatwierdzenia zmian w LA, koordynator może tego dokonać w oparciu o program IPS uzgodniony tylko z doradcą toku studiów. Niezależnie od tego, program należy niezwłocznie przesłać do zatwierdzenia przez prodziekana (do marek.krupa@pwr.edu.pl).

Informacja dla studentów powracających zza granicy (Co zrobić po powrocie z wymiany?)

W celu rozliczenia się z dziekanatem z wymiany międzynarodowej  należy złożyć podanie o uznanie dorobku niezwłocznie po powrocie z wymiany. Aby uznanie dorobku mogło zostać skutecznie wykonane należy dostarczyć poniższy komplet dokumentów do pok. 12 w budynku C-3 (lub mailowo na adres anna.rubik@pwr.edu.pl):

W celu rozliczenia się z Działem Współpracy Międzynarodowej (stypendium) należy zapoznać się z informacjami na stronie DWM. W szczególności, konieczne jest dostarczenie do DWM wszystkich sekcji LA, tzn. zatwierdzonego przed wyjazdem (Section I), zatwierdzonych zmian (Section II) oraz stanu po powrocie (Section III). W sekcji III są tabelki E i F.
Tabelka E to Transcript of Records z uczelni partnerskiej. Na ogół pozostaje pusta, ponieważ większość uczelni dostarcza ToR na swoich drukach.
Tabelka F to faktyczny stan uznania dorobku po powrocie z wymiany. Zawiera listę kursów, z których student został zwolniony na podstawie dorobku na uczelni partnerskiej.
Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję