Logowanie

 

Wydział Informatyki i Telekomunikacji

Projekty

Nowatorskie podejście do przeciwdziałania przeciążeniu informacyjnemu (europejski projekt OMINO)

Katedra Sztucznej Inteligencji, w ramach programu Unii Europejskiej Horyzont Europa - Maria Skłodowska-Curie Actions: Staff Exchanges, otrzymała ponad 3,4 mln złotych na realizację projektu OMINO (Overcoming Multilevel Information Overload). Celem projektu jest zbadanie i znalezienie efektywnych metod radzenia sobie z coraz bardziej powszechnym zjawiskiem przeciążenia informacyjnego.

W obliczu nieustannie rosnącej ilości danych dostępnych online, przeciążenie informacyjne staje się poważnym wyzwaniem, wpływającym negatywnie na zdolność do efektywnego przetwarzania i wykorzystywania informacji.
Projekt OMINO, realizowany pod kierownictwem prof. dr. hab. inż. Przemysława Kazienko, ma na celu zidentyfikowanie skutecznych strategii minimalizowania tego zjawiska, poprzez interdyscyplinarne badania i współpracę międzynarodowych ekspertów

Międzynarodowa współpraca na rzecz innowacji

Projekt w interdyscyplinarny sposób łączy wiedzę i doświadczenie czołowych instytucji i uniwersytetów z całego świata, w tym Politechnikę Warszawską (koordynator), Bar-Ilan University, Modul University, University of Wolverhampton, Israel Institute of Technology (TECHNION), GESIS – Leibniz Institute for the Social Sciences, STA – Słoweńska agencja prasowa, Nanyang Technological University, Rensselaer Polytechnic Institute, University of Pittsburgh, University of Notre Dame, University of New Hampshire, Tokyo Institute of Technology oraz APA-IT Informations Technologie GmbH, University of California, University of Southern California, University Technology Sydney.


Przekraczanie granic dyscyplin


OMINO stawia sobie za zadanie zrozumienie wielopoziomowego przeciążenia informacyjnego w różnych systemach i kontekstach. Poprzez łączenie ekspertów z dziedzin takich jak nauki społeczne, neuronauka, dziennikarstwo, obliczenia i eksploracja danych, projekt ma na celu nie tylko diagnozę problemu, ale także rozwijanie i wdrażanie skutecznych rozwiązań.


Przyszłość przeciwdziałania przeciążeniu informacyjnemu


Realizacja OMINO rozpoczęła się 1 stycznia 2023 roku i potrwa do 31 grudnia 2026 roku. Oczekuje się, że wyniki projektu nie tylko przyczynią się do akademickiej i naukowej wiedzy na temat przeciążenia informacyjnego, ale również znajdą praktyczne zastosowanie w różnych sektorach, w tym w mediach i edukacji, pomagając w efektywniejszym zarządzaniu informacją w erze cyfrowej.

Więcej informacji o projekcie: https://ominoproject.eu/

Jednocześnie projekt otrzymał również dofinansowanie ze środków budżetu Państwa w ramach programu "Projekty Międzynarodowe Współfinansowane", no. 573977.

Nazwa zadania: Realizacja projektu międzynarodowego współfinansowanego pt.: OMINO - Pokonywanie wielopoziomowego przeciążenia informacjami realizowanego w ramach międzynarodowego programu HORYZONT EUROPA, grant nr 101086321


Dofinansowanie: 1 713 878,00 zł
Całkowita wartość: 3 493 432 zł
Umowy nr 5298/HE/2023/2 z dnia z dnia 26.05.2023 r.
Termin realizacji: 01.01.2023 r. - 31.12.2026 r.

omino_logo.png

Zespół badaczy z Katedry Sztucznej Inteligencji realizuje projekt pn. Informatyka afektywna: głębokie uczenie w rozpoznawaniu emocji z sygnałów fizjologicznych. W jego ramach Grupa badawcza Emognition prowadzi badania nad rozpoznawaniem emocji z sygnałów fizjologicznych gromadzonych z wykorzystaniem urządzeń wearables. 

emognition-logo.png

Emocje i intuicja są odpowiedzialne za większość podejmowanych przez człowieka decyzji. Wciąż jeszcze mało wiemy na temat tego jakie, kiedy i jak przeżywamy emocje. Wiedząc więcej o emocjach możemy pomagać osobom, których choroby objawiają się zmiennością nastrojów, lepiej dostosowywać technologie tak, aby pozytywnie uwzględniały nasze stany emocjonalne, czy filtrować treści, których nie chcemy, gdyż wyzwalają w nas negatywne emocje. Analizą stanów afektywnych w tym emocji z danych zajmuje się dziedzina nazywana informatyką afektywną (ang. affective computing).

Obecnie możemy zaobserwować coraz większą dostępność urządzeń do noszenia (ang. wearables) takich jak inteligentne zegarki, opaski, czy pierścionki, które zawierają sensory monitorujące funkcje naszego organizmu, np. tętno lub potliwość skóry. Korzystając z różnych sygnałów fizjologicznych dostarczanych przez sensory, chcemy zidentyfikować charakterystyczne dla fizjologii emocje, które niekoniecznie sobie uświadamiamy.

W ramach projektu będziemy budować i testować różne architektury głębokich sieci neuronowych, które dadzą nam możliwość identyfikacji nowych emocji oraz przetwarzania surowych sygnałów, bez potrzeby złożonego ich przygotowania.

Ponieważ większość dotychczasowych badań była przeprowadzana w środowisku laboratoryjnym, chcemy przede wszystkim badać emocje przeżywane w życiu codziennymi. W efekcie powstaną zbiory danych, narzędzia i modele, które będzie można wykorzystać do nowych, obecnie niemożliwych badań.

Dodatkowo, w ramach projektu analizowane będą relacje pomiędzy treściami tekstowymi a emocjami przez nie wyzwalanymi. Odmiennością naszego podejścia jest tutaj wykorzystanie obiektywnych stanów naszego organizmu (sygnały fizjologiczne) a nie tylko subiektywnych ocen percepcji deklarowanych przez uczestników badań w ramach kwestionariuszy samooceny.

W ramach projektu będziemy korzystać z różnych technologii związanych z urządzeniami mobilnymi i urządzeniami do noszenia.

Tytuł: Informatyka afektywna: głębokie uczenie w rozpoznawaniu emocji z sygnałów fizjologicznych

Opis: Grupa badawcza Emognition prowadzi badania nad rozpoznawaniem emocji z sygnałów fizjologicznych gromadzonych z wykorzystaniem urządzeń wearables.

Data rozpoczęcia: 1.03.2021.

Data zakończenia: 1.03.2025.

Finansowanie: NCN OPUS (nr 2020/37/B/ST6/03806)

Kierownik projektu: prof. dr hab. inż. Przemysław Ryszard Kazienko

Partnerzy: Uniwersytet Adama Mickiewicza (dr Maciej Behnke), University of Southern California (prof. Shrikanth Narayanan)

Kontakt: Przemysław Kazienko (kazienko@pwr.edu.pl)

Projekt Ewaluacja potencjału ataków side-channel na urządzeniach wbudowanych (Evaluation of Side Channel Attack Potential on Embedded targets) ESCAPE jest realizowany w ramach VII konkursu Współpraca Polsko-Tajwańska.

Numer umowy: PL-TW/VII/5/2020

Numer decyzji: DWM/POLTAJ7/12/2020

Numer projektu: PL-TW/VII/5/2020

Okres realizacji: 01.07.2020 – 30.06.2023

Kierownik projektu po stronie PWr: prof. dr hab. Mirosław Kutyłowski

Polscy kontrahenci: Emcore Sp. z oo, Politechnika Wrocławska

Kontrahenci zagraniczni: Academia Sinica, Chelpis Sp.

ncbr.png

logo_fn_mz.pngPolitechnika Wrocławska

jest partnerem

4 Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu

w realizacji umowy na dofinansowanie Projektu nr 2171 pn.:

Wdrożenie i testowanie pilotażowych rozwiązań telemedycznych w zakresie modelu „Choroby przewlekłe” we Wrocławiu i woj. dolnośląskim w latach 2022–2023.

Środki na ten cel pochodzą z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014–2021: 2 405 473,63 PLN oraz budżetu państwa: 424 495,35 PLN.

Szacowany całkowity koszt wykonania Projektu to 2 829 968,98 PLN.

Przedsięwzięcie realizowane jest we współpracy z partnerami medycznymi, partnerem naukowym i technologicznym.

Planowane zakończenie: 31.12.2023.r.

•    Projekt realizowany jest w ramach Programu „Zdrowie”, którego wdrożeniem zajmuje się jako operator Ministerstwo Zdrowia we współpracy z Norweskim Dyrektoriatem do Spraw Zdrowia.
•    Projekt wpisuje się w zakres ograniczania społecznych nierówności w zdrowiu poprzez stosowanie rozwiązań telemedycyny i e-zdrowia.
•    Projekt zakłada przetestowanie w ramach pilotażu opracowanego przez polskich i norweskich ekspertów modelu procedur telemedycznych w obszarze: CHOROBY PRZEWLEKŁE.

4_szpital_wojskowy.png

logo_fn_mz.png

Politechnika Wrocławska 

jest partnerem

4 Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu

w realizacji umowy na dofinansowanie Projektu nr 2172:

Wdrożenie i testowanie pilotażowych rozwiązań telemedycznych w zakresie modelu „Geriatria” we Wrocławiu i woj. dolnośląskim w latach 2022–2023.

Środki na ten cel pochodzą z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014–2021: 1 776 134,34 PLN oraz budżetu państwa: 313 435,52 PLN.

Szacowany całkowity koszt wykonania Projektu to 2 089 569,86 PLN.

Projekt realizowany jest we współpracy z partnerami medycznymi, partnerem naukowym i technologicznym.

Planowane zakończenie Projektu: 31.12.2023 r.

•    Projekt realizowany jest w ramach Programu „Zdrowie”, którego wdrożeniem zajmuje się jako operator Ministerstwo Zdrowia we współpracy z Norweskim Dyrektoriatem do Spraw Zdrowia.
•    Projekt wpisuje się w zakres ograniczania społecznych nierówności w zdrowiu poprzez stosowanie rozwiązań telemedycyny i e-zdrowia.
•    Projekt zakłada przetestowanie w ramach pilotażu opracowanego przez polskich i norweskich ekspertów modelu procedur telemedycznych w obszarze: GERIATRIA.

4_szpital_wojskowy.png

Katedra Informatyki Stosowanej WIT otrzymała dofinansowanie w wysokości 120 tys. zł od Ministerstwa Edukacji i Nauki na konferencję 14th Asian Conference on Intelligent Information and Database Systems, którą współorganizuje. Dotacja przyznana została w ramach III konkursu programu Doskonała Nauka.

Wniosek Katedry Informatyki Stosowanej dotyczy projektu, którego celem jest promocja polskiej nauki w ramach międzynarodowej konferencji „14th Asian Conference on Intelligent Information and Database Systems” (ACIIDS 2022), która odbędzie się w Ho Chi Minh w Wietnamie w dniach 28–30 listopada 2022.

ACIIDS jest serią międzynarodowych konferencji zarządzaną przez Katedrę Informatyki Stosowanej od roku 2009. Jej edycje odbywają się w krajach azjatyckich, w ramach których polska nauka jest mocno reprezentowana i promowana. Przewodniczącym konferencji ACIIDS jest prof. Ngoc Thanh Nguyen, a osobą odpowiedzialną za sprawy organizacyjne jest dr inż. Krystian Wojtkiewicz.

Z dofinansowania sfinansowany zostanie warsztat naukowy dla młodych adeptów nauki, w ramach którego zapoznają się oni z dobrymi praktykami w zakresie przeprowadzania badań naukowych, ich dokumentowania oraz przygotowywania publikacji naukowych. Ponadto wydana zostanie książka abstraktów w formule open access, w której zamieszczone zostaną skrócone wersje artykułów naukowych zakwalifikowanych do prezentacji na konferencji ACIIDS. Konferencja ACIIDS wyznacza trendy w zakresie nowoczesnej organizacji hybrydowych spotkań naukowych. W tym roku całość obrad oraz komunikacji pomiędzy uczestnikami wspomagana będzie oprogramowaniem Whova, dzięki czemu zwiększy się potencjał tzw. networkingu uczestników zarówno biorących udział  w konferencji na miejscu w Ho Chi Minh City, jak i tych, którzy zdecydowali się na udział zdalny.

Od 2021 konferencja ACIIDS należy do kategorii B w rankingu CORE.

Do konkursu programu Doskonała Nauka zgłoszono 491 wniosków. Minister Edukacji i Nauki zakwalifikował do finansowania 387 wniosków, na łączną kwotę 30 827 818,80 zł w latach 2022–2024. Trzy wnioski z Politechniki Wrocławskiej zostały zaakceptowane.

Informacja o wynikach konkursu jest tutaj

Koło Naukowe White Hats z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji we współpracy z Fundacją MANUS otrzymało grant w wysokości 50 tys. zł od Fundacji Santander w ramach konkursu „Haki na Cyberataki".

Fundacja.santander.pl – Konkurs grantowy haki na cyberataki rozstrzygnięty

Projekt KN White Hats i Fundacji Manus w ramach konkursu „Haki na Cyberataki" ma za zadanie szerzenie świadomości o cyberświecie. W dzisiejszych czasach jesteśmy uzależnieni od aspektu informatycznego codziennego życia i bardzo ważnym jest, aby wiedzieć, co może nam z jego strony grozić. Szczególnie istotne jest to w sektorze bankowym, który jest aktualnie nierozłączną częścią naszych interakcji ze światem.

Projekt KN White Hats i Fundacji Manus kierowany będzie zarówno do osób technicznych (m.in. na Politechnice Wrocławskiej), jak i do tych niezwiązanych z szeroko pojętym światem IT. Niezależnie od tego, co robimy w życiu, jesteśmy podobnie narażeni na zagrożenia ze strony cyberprzestępców. Jednych mniej, innych batrdziej – jednak problem ten dotyka każdego.

Projekt ma za zadanie uświadomienie ludziom, że problemy cyberświata są z nami na co dzień, jednak możemy sobie z nimi radzić. KN White Hats i Fundacja Manus planują opracować szereg materiałów (czy to w Internecie, radiu, telewizji, czy na innej platformie), które w prosty i przystępny sposób będą przekazywały ciekawe i ważne informacje na tematy związane z cyberzagrożeniami. Składać się na to będą zarówno wydarzenia, warsztaty, spotkania czy artykuły skierowane typowo do osób technicznych, jak i inne tego typu rozwiązania dedykowane tym, którzy niekoniecznie pracują czy uczą się w obrębie szeroko pojętego świata IT.

„Open Practices, Transparency and Integrity for Modern Academia" 

Rozpoczęcie: 15-01-2021 – Zakończenie: 14-01-2024

Numer referencyjny projektu : 618940-EPP-1-2020-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP
Dotacja UE: 938664 EUR
Program: Erasmus+
Kluczowe działania: Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk

Rodzaj akcji: Budowanie potencjału w szkolnictwie wyższym

Głównym celem projektu „Open Practices, Transparency and Integrity for Modern Academia" (OPTIMA) jest wdrożenie praktyk otwartej nauki na Ukrainie, w celu poprawy jakości usług krajowego szkolnictwa wyższego.

Do priorytetowych działań w ramach projektu OPTIMA należy angażowanie społeczności akademickich, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na wysiedlonych ukraińskich uniwersytetach, skupienie się na zmianach klimatycznych, a także włączenie społeczne przy użyciu nowoczesnych technologii informacyjnych.

W skład konsorcjum projektu OPTIMA wchodzą: Doniecki Uniwersytet Narodowy im. Wasyla Stusa, Sumski Uniwersytet Państwowy, Łucki Narodowy Uniwersytet Techniczny, Narodowe Centrum Naukowe Antarktyki oraz Narodowa Agencja Zapewnienia Jakości Kształcenia w Szkolnictwie Wyższym.

Międzynarodowymi partnerami projektu są: Politechnika w Graz (Austria), Politechnika Wrocławska (Polska), Uniwersytet Lazurowego Wybrzeża (Francja), Europejska Rada Kandydatów na Doktorantów i Młodych Naukowców (Eurodoc, Belgia), Stichting eIFL.net (Holandia).

Partnerzy stowarzyszeni: Rada Rektorów Przesiedlonych Uniwersytetów, Centrum Innowacji i Zrównoważonego Rozwoju dla Międzynarodowego Rozwoju oraz Antiplagiat Ltd. (Holandia).

Kontakt:
Koordynator Projektu OPTIMA w Politechnice Wrocławskiej:
dr inż. Wojciech Wodo, wojciech.wodo@pwr.edu.pl, +48 71 320 33 62

Kierownik Projektu OPTIMA: Prof. Pavlo Zhezhnych, Sc.D.,
Menedżer Projektu OPTIMA: Dr Oleksandr Berezko, Ph.D.,
oleksandr.l.berezko@lpnu.ua, +38 067 369-80-34

Social Media:
Facebook
Twitter
YouTube

Cele i zadania projektu 

Cel projektu
Nadrzędnym celem projektu jest podniesienie jakości szkolnictwa wyższego na Ukrainie poprzez zwiększenie poziomu etyki akademickiej za pomocą wprowadzenia otwartych praktyk i przejrzystości do istotnych treści i usług, a także poprzez modernizację i umiędzynarodowienie ukraińskich uczelni. Rozważamy wprowadzenie otwartych praktyk jako procesu zapewniania jakości i jego środków (rozwiązań IT i międzynarodowej społeczności wirtualnej) jako mechanizmu zapewniania jakości.

Projekt obejmuje 3 cele szczegółowe:

1. Wdrożenie nowego mechanizmu zapewniania jakości – internetowej platformy open peer review, umożliwiającej przejrzystą ewaluację wyników badań na konferencjach naukowych na ukraińskich uczelniach.

Przejrzyste i wolne od uprzedzeń recenzowanie akademickich i naukowych materiałów jest istotną częścią otwartych i przejrzystych badań i edukacji. Opracowanie zasobu internetowego do wdrażania otwartego recenzowania materiałów naukowych będzie promowało otwarte zasady i praktyki wśród ukraińskich studentów, kadry akademickiej, naukowców i bibliotekarzy. Angażowanie ukraińskich konferencji naukowych dla młodych badaczy z różnych dziedzin nauki oraz ich mentoring pomoże zapewnić sprawiedliwy i przejrzysty wybór materiałów na konferencje, z zachowaniem powszechnych zasad etyki akademickiej. Oczekuje się, że programem mentoringowym i wsparciem prowadzonych aktywności objętych zostanie co najmniej dziesięć różnych konferencji naukowych. Organizatorzy spotkań akademickich i naukowych otrzymają bardzo przydatne narzędzie i silną motywację do unowocześnienia procesów zarządzania informacją na takich spotkaniach. Open peer review jest obecnie praktyką wielu konferencji, czasopism i systemów publikacyjnych w Unii Europejskiej, więc dobrze będzie ją wdrożyć również na Ukrainie – zarówno na krajowych, jak i międzynarodowych konferencjach. Powinno to również stanowić pierwszy krok do stworzenia wirtualnej społeczności profesjonalnych naukowców, którzy przestrzegają zasad otwartej nauki.

2. Wspieranie współpracy między Unią Europejską a Ukrainą i umiędzynarodowienie ukraińskich uczelni poprzez budowanie międzynarodowej wirtualnej społeczności recenzentów i badaczy w ramach internetowej platformy peer review.

Wirtualna społeczność krajowej platformy internetowej usprawni współpracę międzynarodową uczelni europejskich i ukraińskich. Jej rozwój wzmocni kulturę etyki akademickiej na Ukrainie i utrwali innowacyjne, najlepsze praktyki i doświadczenia w procesach edukacyjnych na Ukrainie.

3. Podnoszenie świadomości w zakresie etyki akademickiej i otwartej nauki, doskonalenie otwartych praktyk i umiejętności w zakresie open science na ukraińskich uczelniach i ogólnie w społeczeństwie poprzez wdrażanie nowych rozwiązań dotyczących otwartych praktyk w ramach modernizowanych kursów akademickich i otwartego kursu online.

Integralność akademicka jest podstawą każdej instytucji edukacyjnej czy naukowej. Jednak zasady otwartej nauki nie są powszechnie znane na Ukrainie, mimo że są niezbędne w kulturze etyki akademickiej. Tworzenie takiej kultury poprzez aktualizację istniejących kursów edukacyjnych o innowacyjne tematy, treści interaktywne i naukę narzędzi z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (ang. ICT – Information and Communication Technologies), przy jednoczesnym podnoszeniu kompetencji i umiejętności uczniów, to punkty do długofalowego upowszechniania zasad przejrzystości. Modernizacja i aktualizacja istniejących kursów zamiast tworzenia nowych, pozwoli na szybkie i skuteczne wprowadzenie niezbędnych przedmiotów studiów. Umiejętności w zakresie otwartej nauki mają coraz większe znaczenie dla studentów, doktorantów, naukowców na wczesnym etapie kariery czy też już bardziej doświadczonych naukowców. Wprowadzenie open science do programów studiów magisterskich i doktoranckich pozytywnie wpłynie na rozwój karier badawczych. Podstawowe zasady otwartej nauki zintegrowane z wybranymi przedmiotami akademickimi pomogą stworzyć bardziej sprawiedliwe środowisko akademickie i będą zachęcać naukowców do zachowań etycznych. Ponadto podniesie to kwalifikacje zawodowe kadry akademickiej i laboratoryjnej.

Otwarte zasady są już powszechnie znane w UE, pomocne będzie więc przekazanie doświadczeń ekspertów unijnych. Pomoże to również we wzmocnieniu współpracy międzynarodowej między uczelniami UE i Ukrainy.

Projekt jest w pełni zgodny z głównymi celami i założeniami programu Budowania Potencjału w Dziedzinie Szkolnictwa Wyższego. Rozwiązanie konkretnych zadań projektu – mianowicie aktualizacja istniejących kursów akademickich poprzez wprowadzenie specjalistycznych przedmiotów z OS, promocja OPR i mentoring podczas organizacji i przeprowadzania wydarzeń naukowych i edukacyjnych, tworzenie wirtualnej społeczności naukowej, itp. – wszystkie te działania zwiększą transfer wiedzy oraz przyczynią się do unowocześnienia i innowacyjności procesu kształcenia na ukraińskich uczelniach.

Kursy edukacyjne o różnorodnych zakresach tematycznych, które łączą wspólne zasady OS, podniosą jakość kształcenia i poszerzą perspektywę młodych ludzi zdobywających stopnie naukowe – tytułów magistra i doktora. Kursy te zostaną wprowadzone dla studentów różnych specjalności, na wielu krajowych uczelniach będących partnerami projektu. Opracowanie i wdrożenie tych kursów powinno również podnieść poziom zawodowy wykładowców i kadry wspomagającej.

Otwarty kurs online realizowany na profesjonalnej platformie będzie ważnym krokiem w promowaniu pomysłów wypracowanych w ramach projektu, a także w podnoszeniu jakości edukacji dla osób, które nie mają innego dostępu do materiałów edukacyjnych poza Internetem – zwłaszcza w przypadku uczniów przesiedlonych. Ponadto kurs online będzie ważnym narzędziem samokształcenia i będzie promował innowacyjne metody nauczania oraz wykorzystanie ICT w procesie edukacyjnym.

Współpraca z wydarzeniami edukacyjnymi i naukowymi rozszerzy zasięg działania na region Europy Środkowej i Wschodniej, a także będzie promować zasady OPR w ukraińskim środowisku naukowym. Jednocześnie organizatorzy tych wydarzeń otrzymają narzędzie mentoringowe i komunikacyjne do nawiązywania kontaktów i interakcji z uczestnikami.

Platforma OPR do wspierania tych wydarzeń akademickich będzie ważnym krokiem w tworzeniu wirtualnej społeczności internetowej zjednoczonej zasadami integralności akademickiej. Stworzenie takiej specjalistycznej strony internetowej z niezbędnymi narzędziami do prowadzenia konferencji od etapu zgłaszania referatów do recenzowania i publikacji materiałów konferencyjnych będzie atrakcyjne dla konferencji naukowych z różnych dziedzin i obszarów tematycznych.

Wykorzystanie technologii teleinformatycznych, dostępność z dowolnego urządzenia oraz wygoda autoryzacji, w tym poprzez portale społecznościowe, pozwolą na stworzenie wirtualnej społeczności na Ukrainie przy zaangażowaniu naukowców zagranicznych, i w efekcie umożliwią rozwój i wzmocnienie współpracy na poziomie zarówno uniwersytetów, jak i kontaktów osobistych.

Kontakty w ramach globalnej społeczności naukowej będą promować rozwój kultury opartej na dostępności zasobów i stworzą podstawy do integralności akademickiej. Dodatkowym atutem jest położenie głównych partnerów projektu (uniwersytetów) w różnych regionach Ukrainy - zachód, wschód, północ, a także - niestety obecnie dotknięty wojną - Doniecki Uniwersytet Narodowy im. Wasyla Stusa reprezentujący Centralną Ukrainę i osoby czasowo przesiedlone. Dlatego duże znaczenie będzie miało połączenie i wymiana doświadczeń we wprowadzaniu zaktualizowanych kursów akademickich wśród kadry ukraińskich uczelni.

W ramach projektu zostaną stworzone profesjonalne kursy akademickie, które będą dostępne w wirtualnych środowiskach nauczania uczelni partnerskich: na LPNU, na SumDU, a także na Vasyl' Stus DonNU. Ponadto powstanie również profesjonalny kurs online, który będzie dostępny publicznie dla wszystkich zainteresowanych na specjalistycznej platformie internetowej „Examenarium”. Ułatwi to dostęp do materiałów edukacyjnych i będzie promować innowacje edukacyjne dla osób nie mających dostępu do nauczania i szkolenia stacjonarnego - w sali. Ponadto LPNU i SumDU przejdą dodatkowe szkolenie na Politechnice Wrocławskiej dotyczące dostępności zasobów internetowych, zwłaszcza w odniesieniu do osób niepełnosprawnych. Trzon projektu – platforma OPR z wirtualną społecznością ekspertów ma stać się środowiskiem integracyjnym dla wszystkich, niezależnie od problemów natury fizycznej, ekonomicznej czy kulturowej.

Wspomniane powyżej aspekty są tym istotniejsze, że jedną z głównych grup docelowych projektu są nadal najmniej uprzywilejowane społeczności akademickie przeniesionych uczelni.

Te społeczności będą adresatami programu wsparcia dla ich 6 konferencji naukowych, a także zapewnienia bezpieczeństwa dla ich przedstawicieli na wydarzeniu interdyscyplinarnym w Winnicy i Forum OS we Lwowie. Vasyl’ Stus DonNU i pozostali partnerzy zapewnią skuteczną komunikację z przeniesionymi uczelniami.

Rezultaty projektu:

Jednym z celów projektu jest rozpowszechnianie treści, które poruszają między tematykę otwartej nauki, plagiatu w pracach naukowych, prawa cytatu, ochrony praw autorskich, ghostwritingu, guest authorship’u, wkładu intelektualnego w pracę naukową oraz zadań Komitetu do Spraw Etyki Publikacyjnej.

Przedstawiciele współpracujących organizacji zostali poproszeni o wsparcie merytoryczne i przekazanie swojej wiedzy na ten temat, która w formie artykułów zostanie rozpowszechniona wśród polskich odbiorców. Pojawiające się artykuły pozwolą na zwrócenie uwagi na występujące problemy oraz metody przeciwdziałania.

Przy publikowaniu artykułów, powstających w ramach projektu, a które popularyzują poszanowanie praw własności intelektualnej przy prowadzeniu badań i etyczne postępowanie przy wykonywaniu zawodu naukowca wspiera dr hab. Anna Chorążewska, prof. UŚ.

Program OPTIMA został objęty patronatem medialnym Top 500 Innovators, Wrocławskiego Centrum Akademickiego oraz Forum Akademickiego, które pomogą w rozpowszechnieniu tych artykułów.

Plagiat naukowy – jak go wykryć?

Wymagania dotyczące Open Peer Review Platform

Niniejszy raport określa kontekstowe wymagania dotyczące rozwoju platformy Open Peer Review, która ma być wykorzystywana w późniejszych działaniach OPTIMA, wdrażając procesy Open Peer Review na konferencjach akademickich na Ukrainie w celu zwiększenia uczciwości akademickiej i budowania wirtualnej społeczności recenzentów. Eksperci unijni z konsorcjum OPTIMA przeprowadzili w marcu i czerwcu 2021 r. dwa internetowe warsztaty szkoleniowe z zakresu otwartej nauki , które posłużyły do zebrania wymagań dla platformy Open Peer Review. Ten raport podsumowuje wyniki tych ćwiczeń.
Dokument jest dostępny na licencji Creative Commons Attribution 4.0 International.

Reichmann et al. OPTIMA_D1.3 Requirements to the OPR Platform

Wymagania dotyczące zaktualizowanych kursów o nowe przedmioty z zakresu otwartej nauki
Niniejszy raport podsumowuje wyniki dwóch warsztatów na temat gromadzenia wymagań dotyczących wprowadzenia szkoleń z zakresu otwartej nauki w ukraińskich instytutach szkolnictwa wyższego oraz przedstawia plan działania wdrażania. Opracowuje zalecenia dotyczące wdrażania szkoleń z zakresu otwartej nauki w oparciu o wnioski z dwóch warsztatów zbierających wymagania oraz plan działania rozwoju kursów otwartej nauki dla ukraińskich instytucji szkolnictwa wyższego.

Reichmann et al. OPTIMA D1.4 Requirements to Updated Courses

Podręcznik projektu i inne dokumenty robocze

Podręcznik projektu przedstawia wewnętrzne procedury realizacji projektu, zarządzania administracyjnego, struktur zarządzania, raportowania, komunikacji i współpracy w ramach Projektu OPTIMA.
W procesie zarządzania projektem wykorzystywane są również następujące dokumenty: „Wytyczne dotyczące monitorowania i oceny” oraz „Plan rozpowszechniania”.
Wszystkie dokumenty są dostępne na licencji Creative Commons Attribution 4.0 International.

OPTIMA Project Handbook
OPTIMA Monitorning & Evaluation Guidelines
OPTIMA Dissemination Plan

Artykuły

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję