Wydział Informatyki i Telekomunikacji

Crisis Detector, czyli narzędzie do wczesnego wykrywania kryzysu wizerunkowego

Data: 21.03.2023

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Narzędzie do wczesnego wykrywania kryzysu wizerunkowego, czyli Crisis Detector tworzą naukowcy z naszego wydziału, a konkretnie z Katedry Sztucznej Inteligencji.

00241-1552552756-artificial_intelligence_crisis_detection_early_warning_system_media_monitoring_anomaly_detection_sentiment_analysis_fake_n.jpgProf. Maciej Piasecki i dr inż. Jan Kocoń z Katedry Sztucznej Inteligencji pracują nad narzędziem, które pomoże wyłapywać pierwsze oznaki sytuacji, która może negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy, marki czy konkretnej osoby przedstawiany w mediach. W ramach projektu naukowego tworzą „Crisis Detector” – system wczesnego wykrywania w informacjach medialnych sygnałów świadczących o rodzącym się kryzysie wizerunkowym.

– Celem projektu jest zbudowanie rozwiązania, wykorzystującego nową wiedzę z zakresu uczenia maszynowego, do automatycznego rozpoznawania w strumieniach informacji medialnych sygnałów o potencjalnym wystąpieniu kryzysu wizerunkowego zagrażającego bezpieczeństwu firmy wraz z adnotacją, jakie wątki informacji są krytyczne i czy dana informacja posiada cechy fake newsa (FN) – wyjaśnia dr inż. Jan Kocoń z Katedry Sztucznej Inteligencji.

Śledzi, wykrywa, analizuje

System będzie śledził strumienie wiadomości ukazujące się w różnych kanałach cyberprzestrzeni medialnej, wskazując teksty powiązane z analizowanymi podmiotami, rozpoznając różne językowe anomalie w ich zmieniającym się obrazie językowym. Osiągnięcie zakładanego celu, systemu opartego na stworzonym modelu AI, planowane jest w podziale na zadania realizowane w ramach prac badawczych i wdrożeniowych. Będą obejmowały m.in.:

•    przygotowanie baz danych do anotacji,
•    zaprojektowanie mechanizmu detekcji anomalii z wykorzystaniem AI,
•    opracowanie metod uczenia maszynowego do automatycznego opisywania tekstu pod kątem wydźwięku, emocji, wyznaczników sytuacji, wyrażeń temporalnych, wystąpień nazw własnych oraz podobieństwa tekstu do zweryfikowanych FN,
•    zapewnienie odpowiedniego poziomu skuteczności modelu dla działania na danych rzeczywistych.

Efektem prac będzie zwalidowany prototyp gotowy do wdrożenia.

Wsparcie dla PRowców, polityków i firm  

kocon_jan-3.jpg– Crisis Detector będzie dostępny zarówno dla klientów z obszarów polityki i spraw publicznych (partie polityczne, fundacje, ministerstwa, organizacja rządowe i pozarządowe), jak i podmiotów komercyjnych (przedsiębiorstwa produkcyjne, usługowe, firmy doradcze, agencje PR i marketingowe) – mówi dr Jan Kocoń. – Są to podmioty, których działalność jest powiązana i zależna od informacji w cyberprzestrzeni. Wczesne wykrycie potencjalnego kryzysu oraz identyfikacja czy nosi on znamiona fake newsa (FN) będzie pozytywnie wpływać na bezpieczeństwo i kreowanie wizerunku.

Zakładane w ramach realizacji projektu rezultaty obejmują stworzenie narzędzia wspierającego zarządzanie ryzykiem cyfrowym, zwiększającego zarówno poziom cyberbezpieczeństwa, jak i możliwości szybkiego reagowania na pierwsze oznaki kryzysu.

Rezultatem projektu będzie innowacyjna usługa detekcji kryzysów medialnych w mediach polskojęzycznych. Będzie to unikalne rozwiązanie do automatycznego rozpoznawania w mediach (tj. prasie, radiu, telewizji, internecie i sieciach społecznych) sygnałów o potencjalnych sytuacjach kryzysu wizerunkowego określonych podmiotów.

Wielozadaniowy, wielofunkcyjny…

Crisis Detector to złożony system, na który składa się kilka elementów:
1.    System do detekcji kryzysów wizerunkowych w strumieniach tekstowych wiadomości medialnych. Umożliwi on śledzenie strumieni tekstów ukazujących się w różnych kanałach cyberprzestrzeni medialnej w danych okresach i zidentyfikowanie tekstów powiązanych ze wskazanymi aspektami (w tym podmiotami, produktami, markami, sytuacjami itd.). To pomoże rozpoznać anomalie pojawiające się w dynamicznie zmieniającym się obrazie językowym badanej postaci, instytucji czy organizacji.
2.    Moduł do wydzielania strumienia wiadomości skupionych wokół wybranego tematu wraz z jego wektorowo-symboliczną reprezentacją treści. Pozwoli on analizować życie medialne i  relacje medialne wzbudzane przez potencjalne kryzysy wizerunkowe.
3.    Moduł do rozpoznawania ukierunkowanego wydźwięku i emocji w tekście w odniesieniu do wskazanych cech semantycznych fragmentu tekstu, który umożliwi określenie i wydobycie z tekstu emotywnej relacji pomiędzy nadawcą a wskazanymi cechami.
4.    System monitorowania wskazanych kanałów społecznościowych w trybie ciągłym zapewniającym ochronę kont mediów społecznościowych i alertowanie klientów w zakresie występowania syndromów sytuacji kryzysowych.

00172-1591071707-crisis_detector_artificial_intelligence.jpgUwaga…  fake news!

System nie będzie tropił fake newsów po to, by je zdemaskować, raczej będzie je traktował jako sygnał nadchodzącego problemu. Moduł odpowiadający za sprawdzenie, czy dana informacja jest zweryfikowanym fake newsem, będzie dostarczał potencjalnej dodatkowej cechy do predykcji, czy w przypadku obserwowanego przez Crisis Detector podmiotu (człowieka, np. polityka, firmy czy organizacji) mamy do czynienia z kryzysem wizerunkowym w mediach.

– Ta detekcja kryzysów jest z jednej strony oparta o wykrywanie anomalii (w obrębie danego tematu nagle zaczyna się pisać dużo więcej, a w komentarzach zaczyna przyrastać wiadomości negatywnych), a drugiej o anotacje ekspertów zajmujących się monitorowaniem mediów – wyjaśnia dr Jan Kocoń.

Docelowa usługa będzie świadczona przez firmę PSMM, która zajmuje się monitoringiem mediów. Jako rozszerzenie usług będzie tam dodany moduł alertowania o potencjalnych kryzysach dla śledzonego, wcześniej zdefiniowanego tematu (osoby, marki, produktu, firmy itp.).

Zapisz się na WITletter

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję