Małgorzata Sielska i Natalia Nadolna, które studiują informatykę stosowaną, oraz Julia Różycka, studiująca na kierunku zaufane systemy sztucznej inteligencji, są w gronie 25 młodych kobiet z Polski wyróżnionych w programie Nowe Technologie dla Dziewczyn. Gratulujemy!
Trzy studentki WIT zostały docenione przez firmę Intel oraz Fundację Edukacyjną Perspektywy w ramach programu Nowe Technologie dla Dziewczyn. Małgorzata Sielska, Natalia Nadolna i Julia Różycka znalazły się w gronie 25 młodych kobiet w Polsce, które otrzymały ponad 10 tys. zł stypendium i opiekę mentorów, którymi są doświadczeni pracownicy Intela.
Kilka dni temu przyszłe specjalistki w dziedzinie IT odebrały stypendia podczas uroczystości w Gdańsku. Każda z nich ma konkretne plany, jak wykorzysta dodatkową szansę na rozwój.
Zafascynowana Javą i Pythonem
– Otrzymane stypendium będzie z pewnością ogromnym wsparciem na drodze do rozwoju mojej kariery w branży IT. Warto pamiętać, że oprócz wsparcia finansowego, stypendystki programu NTDD otrzymują pomoc mentora/mentorki – mówi Małgorzata Sielska, studentka kierunku informatyka stosowana. – Razem z mentorką będziemy wspólnie pracować nad rozbudowaniem moich umiejętności miękkich, które będą niezwykle cenne w przyszłej pracy. Oprócz tego mentorka pomoże mi w napisaniu profesjonalnego CV oraz przygotowaniu się do rozmów kwalifikacyjnych.
Małgorzata Sielska – jak tłumaczy – obecnie najbardziej interesuje się programowaniem w językach: Java lub Python. – To mnie fascynuje! – mówi i dodaje, że jeśli chodzi o plany po studiach, to nie ma jeszcze konkretnej wizji. – Obecnie jestem otwarta na to, co przyniesie przyszłość! – mówi studentka.
Marzenie o pracy w Formule 1
Julia Różycka studiuje na kierunku zaufane systemy sztucznej inteligencji. Uważa, że otrzymanie stypendium z programu NTDD jest naprawdę dużym wyróżnieniem.
– Wiem, że w tym roku sporo zdolnych studentek i maturzystek aplikowało o nie. To dla mnie niesamowite, że znalazłam się w garstce osób, która dostała się do tej edycji programu – przyznaje studentka WIT.
Zapewnia, że nie chce osiadać na laurach, ale maksymalnie wykorzystać potencjał stypendium i zainwestować w swój rozwój: – Zamierzam uczestniczyć w konferencjach i wydarzeniach związanych z nowymi technologiami, a przede wszystkim AI i Data Science, aby poznać ekspertów z tej branży i nawiązać nowe kontakty, które są tak ważne w rozwoju kariery – mówi Julia Różycka. – Dzięki mentoringowi jestem pewna, że to będzie rok intensywnego rozwoju i cennych doświadczeń. Mam nadzieję, że współpraca z mentorem pomoże mi nie tylko w rozwoju zawodowym, ale także w personalnym – zrozumieniu, jakie są moje cele i jak mogę je osiągnąć.
Na co dzień, tak jak już zdradziłam, interesuję się sztuczną inteligencją i Data Science, w czym aktualnie zdobywam doświadczenie zawodowe. Po studiach planuję dalej, tak samo intensywnie (a jeśli się da to jeszcze bardziej :) ) rozwijać się w tej dziedzinie i dążyć do zdobycia doświadczenia w branży motoryzacyjnej. Moim marzeniem jest praca jako Data Scientist w Formule 1. Chcę przyczynić się do tworzenia zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które mogą przynosić korzyści społeczeństwu. W przyszłości również nie wykluczam możliwości prowadzenia własnych projektów badawczych lub założenia firmy, aby realizować moje pasje i cele zawodowe.
Na stanowisku inżyniera AI/ML
Natalię Nadolną z różnych dziedzin informatyki najbardziej interesuje sztuczna inteligencja, a dokładniej sieci neuronowe i przetwarzanie obrazów.
– Nie mam jeszcze pewności, co chciałabym robić po studiach, być może pracować na stanowisku inżyniera AI/ML. Mam nadzieję, że program wskaże mi różne możliwości i dzięki temu lepiej sprecyzuję swoje plany na przyszłość – zastanawia się studentka informatyki stosowanej. Liczy, że mentoring pomoże jej w wyborze i rozwoju ścieżki kariery oraz zweryfikuje wyobrażenia na jej temat.
– Myślę, że będzie to świetna okazja do lepszego poznania siebie, swoich mocnych stron i predyspozycji oraz popracowania nad tym, co wymaga doskonalenia. Mam nadzieję, że dzięki mentoringowi zyskam doświadczenie i wiedzę, zarówno teoretyczną, jak i praktyczną, która pomoże mi w życiu zawodowym – mówi Natalia Nadolna. – Oprócz mentoringu program Nowe Technologie dla Dziewczyn to również możliwość odbycia praktyk w Intelu. Praca w takiej firmie z pewnością będzie bardzo wartościowym doświadczeniem. Nad pieniędzmi jeszcze się nie zastanawiałam, ale na pewno chciałabym je w jakiś sposób zainwestować w siebie.
W świecie IT proporcje kobiet i mężczyzn są zaburzone
Prof. Adrianna Kozierkiewicz z Katedry Informatyki Stosowanej uważa, że program Nowe Technologie dla Dziewczyn jest świetną inicjatywą, istotną w dalszym rozwoju kariery młodych kobiet.
– Obecnie na rynku pracy można zauważyć, że proporcje kobiet i mężczyzn są zaburzone, w szczególności na stanowiskach inżynieryjno-technicznych oraz kierowniczych. Można to zmienić już na etapie rekrutacji na studia – mówi prof. Kozierkiewicz. – Promocja uczelni technicznych (realizowana między innymi przez program Dziewczyny na Politechniki), a następnie wszelkiego rodzaju programy wspierające młode kobiety są bardzo istotne z punktu widzenia również polityki Unii Europejskiej. Wsparcie jeszcze w trakcie studiów pozwoli młodym kobietom na ich rozwój oraz dalsze sukcesy w obszarze STEM.
Jak dodaje pani profesor, na pierwszym stopniu kierunku informatyki stosowanej są 82 dziewczyny na 548 studentów. Na drugim stopniu jest to 35 młodych kobiet na 171 wszystkich studentów. Proporcje kobiet i mężczyzn na kierunku informatyka stosowana po angielsku wyglądają podobnie – na pierwszym stopniu: 30 na 156, na drugim: 6 na 27. To oznacza, że tylko 15–20% wszystkich studentów kierunku informatyka stosowana stanowią kobiety.
– Z mojego doświadczenia i obserwacji (jestem absolwentką kierunku informatyki na Wydziale Informatyki i Zarządzania) wynika, że proporcje te nie zmieniają się od 20 lat – zauważa naukowczyni. – Kiedy rozpoczynałam studia, razem ze mną przyjęto ok. 40 dziewczyn na blisko 250 osób. Zatem nadal dziewczyny mniej chętnie wybierają kierunki techniczno-inżynieryjne niż ich koledzy. Na tle innych uczelni technicznych wypadamy bardzo podobnie. Z raportu Perspektyw i OPI-PIB „Kobiety na politechnikach 2023” wynika, że zarówno na uczelniach publicznych, jak i niepublicznych udział kobiet wśród studentów tych kierunków informatycznych nie przekroczył jednej piątej.
Czy Katedra Informatyki Stosowanej dba w specjalny sposób o kobiety? – Dbamy o wszystkich studentów niezależnie od płci, pochodzenia czy rasy. Stosujemy dla wszystkich te same kryteria oceny. Staramy się inspirować i zachęcać do licznych aktywności zarówno studentki, jak i studentów – opowiada prof. Kozierkiewicz. – Wyznajemy zasadę, że najlepiej uczyć na przykładzie, czego dowodem jest aż 10 naukowczyń w naszej Katedrze. Ich sukcesy zarówno naukowe, jak i dydaktyczne są najlepszym przykładem, że w nauce i technologiach kobiety odnajdują się znakomicie!