Wydział Informatyki i Telekomunikacji

Co student sztucznej inteligencji widzi w mediach społecznościowych?

Data: 12.04.2023

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Jakie naprawdę są nastroje w konkretnym mieście, co przyciąga uwagę, a co zniechęca obserwujących, jakie informacje podnoszą, a jakie obniżają poziom hejtu? Odpowiedzi na takie pytania studenci WIT potrafią ustalić na podstawie analizy postów na Twitterze czy Instagramie.

sztuczna_inteligencja_postery-6.jpg

Jesteś influencerem? Dobrze, żebyś wiedział, czy lepiej zrobić sobie zdjęcie z książką czy z kanapą w tle, by zyskać większą przychylność obserwujących. Rządzisz miastem? Musisz mieć prawdziwe informacje o tym, czy mieszkańcy Twojego miasta są bardziej zniecierpliwieni z powodu stanu dróg czy opieki zdrowotnej i którą z tych sfer zająć się najpierw.

Tego typu wiarygodne dane zazwyczaj zdobywają wielkie agencje badawcze zatrudniające dziesiątki ludzi. Teraz takie dane potrafią też zdobyć studenci kierunku Sztuczna Inteligencja na Wydziale Informatyki i Telekomunikacji PWr.

kajdanowicz_media.jpg– Media społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter, Instagram, TikTok itp., stanowią potężne źródło danych dla badaczy społecznych. Mogą one dostarczyć cennych informacji na temat opinii, zachowań i preferencji użytkowników, co pozwala na lepsze zrozumienie ich postaw i działań – mówi prof. Tomasz Kajdanowicz, kierownik Katedry Sztucznej Inteligencji. – Jednym z głównych powodów, dla których media społecznościowe są dobrym źródłem danych dla badaczy, jest to, że wiele osób udostępnia tam informacje o sobie, swoich zainteresowaniach i działaniach. Te informacje mogą być wykorzystane do analizy i wykrywania trendów, które dotyczą różnych grup społecznych.

Człowiek lub sofa kontra książka i filiżanka

W ramach zajęć z Analizy Mediów Cyfrowych studenci prof. Kajdanowicza sprawdzili między innymi, na co narzekają mieszkańcy miast i wyszło im, że najgorzej oceniane są drogi i transport publiczny. Pozytywnie oceniana jest jedynie rozrywka. Co ciekawe, Wrocław jest odbierany najlepiej spośród grupy badanych miast Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk.

Zmierzyli, jakie emocje wywołuje polityka partyjna w internecie. Ustalili, że Koalicja Obywatelska i Polska 2050 budzą najwięcej ciekawości, Konfederacja podziwu, PSL rozbawienia, a Lewica i PiS gniewu.

sztuczna_inteligencja_postery-8.jpg

– Studenci opracowali też metodę wykrywającą kryptoreklamę w postach społecznościowych, a z badań wyszło, że influenserzy ukrywają reklamy w swoich materiałach, bo te nie tracą zasięgów – mówi prof. Kajdanowicz. – Okazało się również, że pojawienie się osoby, łóżka, kanapy bądź kwiatów zwiększa popularność postów, a butelki lub filiżanki zmniejsza.

Autorzy innych prac proponowali m.in. model do rozpoznawania prognozy liczby polubień dla posta oraz potwierdziły że 'nie ważne jak piszą, ważne że piszą' w próbie oceny popularności gier komputerowych.

sztuczna_inteligencja_postery-3.jpgMagdalena Kociołek wspólnie z Weroniką Jakubowską i Dominikiem Kurowskim przyjrzeli się postom o teoriach spiskowych.

– Badania pokazały, że bardzo dużo ludzi wierzy w teorie spiskowe i je propaguje, jednak jest też dużo przeciwników tych teorii i nie tak łatwo się na nie nabieramy – mówi Magdalena Kociołek, studentka 3. roku sztucznej Inteligencji.

sztuczna_inteligencja_postery-5.jpgNatomiast Michał Ilski, Jan Pawłowski i Jakub Balicki wzięli pod lupę środowisko graczy.

– Z badań, które przeprowadziliśmy, wynika, że społeczności graczy różnych gatunków gier nie różnią się tak bardzo gracze nie różnią się między sobą i że jest to społeczność nie tak toksyczna, jak by to się mogło wydawać z mediów – mówi Michał Ilski.

sztuczna_inteligencja_postery-12.jpg

Liczy się poster – Ogłoszenie wyników Best poster award 2023

Badania to nie wszystko. W ramach zajęć studenci przygotowali też postery (plakaty naukowe), na których obrazowo przedstawili: cel swoich badań, zastosowane metody i uzyskane efekty. Wszystkie prace wzięły udział w konkursie „Best poster award” na najlepszy plakat przedstawiający efekt analizy mediów społecznościowych. Konkurs wygrali Maksymilian Mazurkiewicz i Michał Skubek za poster pt. Czy post jest sponsorowany? [poster]

sztuczna_inteligencja_postery-14.jpg

Oto konkursowe prace:

Nie ważne jak, ważne że piszą!
Oliwier Kaszyca, Igor Cichecki, Dominika Szydło, Mateusz Kochanek
[poster]
Autorzy zbadali, czy nastroje panujące w mediach społecznościowych wskazują, kto wygra The Game Awards? Czy opinia graczy ma wpływ na notowania wydawcy gry? Odpowiedź na posterze.

O czym ćwierka graf?
Joanna Waczyńska, Patryk Rygiel
[poster]
Na statystyki udostępnianych przez nas postów ma wpływ wiele więcej czynników niż tylko treść. Co jeszcze sprawia, posty są bardziej czytane lub lajkowane? Odpowiedź na posterze.

Prawda czy spisek? Czy można rozpoznać teorie spiskowe na Twitterze?
Weronika Jakubowska, Magdalena Kociołek, Dominik Kurowski
[poster]
Która teoria spiskowa ma najwięcej polubieni? Która teoria spiskowa doczekała się największej liczby odpowiedzi na tweet? Odpowiedź na posterze.

Recepta na #popularność
Wojciech Kozłowski, Sylwia Zemsta
[poster]
Czy możemy przewidzieć popularność postu na Instagramie wyłącznie na podstawie jego cech? Co na ten temat mówią dane? Odpowiedź na posterze.

Visual insights on popularity
Anna Klimiuk, Michał Szachniewicz
[poster]

Czy post jest sponsorowany?
Maksymilian Mazurkiewicz, Michał Skubek
[poster]
Jaka jest proporcja popularności postów oznaczonych i nieoznaczonych jako sponsorowane? Z jaką dokładnością modele analityczne potrafią wyłapać nieoznaczone posty sponsorowane? Odpowiedź na posterze.

Czy Twitter zrzucił #Kajdany?
Tomasz Gniazdowski, Robert Hejda, Kacper Wołowiec
[poster]
Jak zakup Twittera przez Elona Muska wpłynął na jakość treści prezentowanych na tym portalu? Czy wzrósł lub zmalał poziom hejtu w twitterowych dyskusjach? Odpowiedź na posterze.

Emocje a polityka
Aleksander Szczęsny, Nadezhda Dazhunts, Maciej Markiewicz, Dawid Motyka
[poster]
Autorzy posteru przeanalizowali ponad 5 mln tekstów dotyczących partii politycznych. Wybrali 7 emocji i sprawdzili, w jakim stopniu emocje te w dyskusji budzą badane ugrupowania. Która partia budzi największe rozbawienie? Odpowiedź na posterze.

Games reveal you
Michał Ilski, Jan Pawłowski, Jakub Balicki
[poster]
Fani którego typu gier są najbardziej toksyczni? Czy miłośników konkretnego typu gier łączą podobne poglądy? Odpowiedź na posterze.

Na co narzekają mieszkańcy miast?
Tomasz Dróżdż, Marcin Przymus, Tomasz Pach
[poster]
Autorzy przeanalizowali ponad 3 mln postów dotyczących Warszawy, Wrocławia, Krakowa, Gdańska i Poznania. Badano, jak mieszkańcy piszą m.in. o zdrowiu, drogach, transporcie, edukacji, środowisku, urzędach, rozrywce. Pozytywnie oceniali tylko jeden aspekt życia. Jaki? Odpowiedź na posterze.

Zapisz się na WITletter

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję