Hakerzy przejęli portal lokalnej redakcji i sparaliżowali jego pracę. Sytuację mogą uratować tylko młodzi informatycy z Polski, Czech i Słowacji. To scenariusz gry CyberTron organizowanej wspólnie przez Politechnikę Wrocławską i Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
CyberTron to zawody dla uczniów szkół średnich składające się z gry terenowej oraz części informatycznej związanej z cyberbezpieczeństwem. Celem rywalizacji jest budowanie świadomości zagrożeń, jakie mogą czyhać w sieci, nauka radzenia sobie z nimi i ewentualne ich likwidowanie bez szkody dla użytkownika.
W pierwszej edycji imprezy udział wzięło dwudziestu uczniów ze szkół Dolnego Śląska i Kraju Kralovohradeckiego, którzy okazali się najlepsi w przeprowadzonych wcześniej eliminacjach. Uczniowie musieli pokonywać kolejne informatyczne łamigłówki i zadania, aby znaleźć sprawców ataku hakerskiego.
Eliminacje do tegorocznej edycji konkursu przeprowadzono przed wakacjami, a w organizowanym na Politechnice Wrocławskiej finale znalazły się ostatecznie 24 osoby – dziesięć z Polski, dziesięć z Czech i po raz pierwszy czterech uczniów ze Słowacji.
– Celem konkursu jest podnoszenie poziomu wiedzy na tematy związane z cyberbezpieczeństwem, ale też pogłębianie współpracy pomiędzy naszymi regionami partnerskimi. Dlatego bardzo się cieszę, że formuła zawodów w tym roku poszerzyła się o uczniów ze Słowacji. Dla młodych ludzi to znakomita okazja do poznania rówieśników z innych krajów – mówił podczas otwarcia zawodów Marcin Krzyżanowski, wicemarszałek województwa dolnośląskiego.
Atak na redakcję
Tegoroczna fabuła gry zakłada zablokowanie przez hakerów portalu internetowego jednej z lokalnych redakcji. Atak sprawia, że nie można publikować nowych wiadomości, konta redakcyjne pracowników są zablokowane. Trzeba zatem dotrzeć do czytelników portalu w tradycyjny sposób, czyli za pośrednictwem gazety papierowej. Dziennikarze muszą napisać informacje, złożyć i wydać gazetę, a następnie rozdać ją „z ręki” mieszkańcom miasta.
Gra – prowadzona w języku angielskim – podzielona została na zadania terenowe, które zorganizowano na terenie kampusu Politechniki Wrocławskiej oraz część informatyczną. W trakcie gry terenowej zawodnicy musieli odnaleźć wiadomości, hasła, instrukcje oraz wykonać zdjęcia, które przydadzą się do dalszej rozgrywki.
Część informatyczno-programistyczna odbywa się w Strefie Kultury Studenckiej i składa z kilku zadań typu CTF (capture the flag). Zawodnicy w 4-5 osobowych międzynarodowych zespołach mają do dyspozycji stanowiska komputerowe, na których muszą pokonywać kolejne przeszkody i zdobywać „flagi”.
– Fabuła i system gry to świetna kombinacja treningu umysłu i ciała. Jako uczestnicy musicie rozwiązywać zadania matematyczne i informatyczne, ale było też trochę biegania i szukania wskazówek. Nie byłbym sobą, gdybym nie nawiązał do starożytnych Greków, którzy podobno twierdzili, że są tylko dwie rzeczy warte uczenia się – matematyka i wychowanie fizyczne. Myślę, że formuła „CybertTonu” wiąże te dwie rzeczy w sposób prawie doskonały – dodał prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia PWr.
W tworzenie gry i zadań zaangażowani są naukowcy z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, studenci z Koła Naukowego White Hats oraz pracownicy Wrocławskiego Centrum Sieciowo-Superkomputerowego, a także szesnastu polskich mentorów, czyli graczy z poprzednich edycji. Zwycięzców rywalizacji poznamy 27 września.
– Zachęcam wszystkich uczestników konkursu, żebyście przyszli do nas na studia. Cyberbezpieczeństwo to jeden z naszych najbardziej obleganych kierunków i chociaż konkurencja jest duża, to zakładam, że jako uczestnicy zawodów bez problemu sobie z tym poradzicie i jeśli tylko będziecie chcieli, to te progi nie będą dla was nieosiągalne – powiedział prof. Andrzej Kucharski, dziekan Wydziału Informatyki i Telekomunikacji.
Organizatorami zawodów są Politechnika Wrocławska, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Wydział Informatyki i Telekomunikacji oraz Wrocławskie Centrum Sieciowo-Superkomputerowe.