Nasza uczelnia po raz kolejny zaprosiła uczniów szkół średnich do udziału w grze edukacyjnej PWr Challenge. Uczestnicy mieli okazję zmierzyć się z zadaniami przygotowanymi przez wykładowców i studentów m.in. z WIT. W tym roku motywem przewodnim gry była sztuczna inteligencja.
Podczas PWr Challenge 2025 dr hab. inż. Tomasz Kajdanowicz, prof. uczelni z Katedry Sztucznej Inteligencji wystąpił z wykładem zatytułowanym „Po prostu AI. Czy AI myśli? Jak działa sztuczna inteligencja i dlaczego (jeszcze) nie zastąpi człowieka?”.
– W trakcie wykładu opowiedziałem, czym właściwie jest sztuczna inteligencja, jak „uczy się” maszyna i w jaki sposób podejmuje decyzje – mówił prof. Kajdanowicz.
Nasz naukowiec przybliżył też różnicę między tym, co AI naprawdę potrafi, a co tylko udaje. Na konkretnych przykładach pokazał, dlaczego mimo imponujących możliwości, AI wciąż potrzebuje człowieka – i dlaczego to dobrze.
Inż. Mateusz Bystroński, inż.Grzegorz Piotrowski i inż. Mikołaj Hołysz, również z Katedry Sztucznej Inteligencji przygotowali warsztaty projektowe „Design thinking i prototypowanie z AI: Jak zainspirować się tekstem kultury i, wykorzystując sztuczną inteligencję, zaprojektować prototyp funkcjonalnego narzędzia?”
Współczesne narzędzia sztucznej inteligencji nie tylko wspomagają analizę danych i generowanie treści, lecz także umożliwiają szybkie prototypowanie rozwiązań odpowiadających na realne potrzeby użytkowników.
Celem warsztatów było wykorzystanie potencjału AI do kreatywnego przekształcania inspiracji kulturowej w działający koncept technologiczny. Uczestnicy rozpoczęli od analizy fragmentu tekstu kultury, zawierającego opis działania hipotetycznego, lecz potencjalnie użytecznego narzędzia. Ich zadaniem było zrekonstruowanie jego funkcji i założeń działania.
Następnie, przy wsparciu dużego modelu językowego (LLM), przeszli do zaprojektowania współczesnego prototypu tego narzędzia. Kolejnym etapem było zastosowanie metodologii design thinking – uczestnicy, bazując na zaprojektowanym wcześniej rozwiązaniu, zaadaptowali je do rzeczywistego problemu społecznego, technologicznego lub komunikacyjnego. Tym samym przeszli pełną ścieżkę: od inspiracji literackiej, przez narzędzie AI, po funkcjonalny koncept użytkowy.
Jedne z warsztatów dodatkowych na PWr Challenge przygotowało nasze Strategiczne Koło Naukowe Solvro. Ich uczestników podzielono na dwie grupy. Otrzymali oni zadanie stworzenia reguł klasyfikacji na podstawie przykładowych obrazków. Mieli kilka minut na wspólne przeanalizowanie danych oraz zaprojektowanie rozwiązania – niektórzy mogli po raz pierwszy zetknąć się z praktycznym zastosowaniem uczenia maszynowego.
– Zadanie z pewnością pobudziło ciekawość licealistów, zachęcając ich do zadawania pytań, aktywnego uczestnictwa oraz dalszego zgłębiania świata uczenia maszynowego – podkreśla Julia Farganus, członkini KN Solvro.
Na zakończenie grupy porównywały swoje wyniki z rezultatami uzyskanymi przez modele ML wytrenowane na tych samych danych. Całość – od pomysłu na zadanie, przez przygotowanie zbioru danych, aż po organizację warsztatu – została opracowana przez członków KN Solvro z sekcji ML.
Rywalizacja, punkty, wygrana!
Gra PWr Challenge zaczęła się od obowiązkowej odprawy, w trakcie której przedstawiciel klasy wylosowali temat wykładu oraz warsztatu projektowego. Każda klasa wzięła udział w jednym z 4 wykładów, w trakcie którego można było zdobyć pierwsze punkty.
Następnie klasa wybrała 8-10 osób, które udały się na warsztat projektowy. Tematy warsztatów odzwierciedlały rozwój sztucznej inteligencji w różnych obszarach naszego życia (w przemyśle, nowych technologiach, w medycynie oraz w przestrzeni miejskiej). W trakcie warsztatu należało wykonać zadanie, za które można było otrzymać od 1 do 10 punktów. W tym samym czasie, pozostałe osoby z klasy mogły zdobywać punkty, poprawnie wykonując zadania dodatkowe.
Na wynik końcowy składały się zsumowane punkty zdobyte w trakcie wykładu, warsztatu projektowego i warsztatów dodatkowych. Do wygrania były atrakcyjne vouchery.
Najwięcej punktów zebrały klasy z:
I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Oleśnicy,
Liceum Ogólnokształcącego nr VII im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego we Wrocławiu
i XIV Liceum Ogólnokształcące im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu.