Wydział Informatyki i Telekomunikacji

Nasi studenci w programie „Wybitnie uzdolnieni na PWr”

Data: 07.11.2025

tutorzy1.jpgKolejne 78 osób zakwalifikowało się do uczelnianego projektu „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej”. Najwięcej laureatów studiuje właśnie na WIT oraz Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów. Gratulujemy! A o tym dlaczego warto wziąć udział w programie i co daje współpraca z tutorem, studenci opowiadali uczniom szkół średnich podczas konferencji „Debiutanci Nauki”.

– Nasz program „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej” to inwestycja w potencjał studentów. Od pierwszych dni studiów dajemy wam możliwość pracy z naukowcami, włączenia się w projekty badawcze i rozwoju w kierunku, który naprawdę was interesuje – mówił podczas wydarzenia prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia PWr. – Współpraca z tutorem pozwala szybciej wejść w środowisko naukowe, uczy samodzielności, ale też pracy zespołowej. Wielu z naszych absolwentów tego programu kontynuuje później karierę naukową lub trafia do najbardziej innowacyjnych firm technologicznych – dodał.

W tym roku do programu wybrano 78 osób, a najwięcej laureatów studiuje na WIT oraz Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów. Wszyscy mogą liczyć na wsparcie w postaci:

  • stypendium w wysokości od 500 do 900 zł miesięcznie,
  • miejsca w domu studenckim,
  • opieki tutora.

Dla młodych ludzi to właśnie współpraca z tutorem od momentu rozpoczęcia studiów jest jedną z największych zalet programu. Dzięki niej mogą szybko zostać włączeni do prac naukowo-badawczych na uczelni. Do tej pory z tej opcji skorzystało ponad 400 studentów.

tutorzy4.jpg

Wielkie możliwości od pierwszego roku studiów

Podczas zorganizowanej już po raz piąty konferencji „Debiutanci Nauki”, biorący udział w programie studenci opowiadali o wynikach swoich badań prowadzonych pod okiem opiekunów naukowych. Podzielili się też swoimi doświadczeniami z uczniami współpracujących z uczelnią szkół opowiadając o tym, jakie szanse daje indywidualna praca z tutorem.

Kacper Szmergała studiuje na WIT na kierunku informatyka stosowana. Swój udział w projekcie podsumowuje jednym słowem: warto!

– Współpraca z tutorem, i to już na pierwszym roku studiów, to ogromne możliwości rozwoju – mówi Kacper Szmergała. – Już na samym początku można zaangażować się w poważny projekt badawczy. Mój dotyczy wykorzystania uczenia maszynowego do wykrywania choroby Alzheimera. A udział w programie pozwolił mi nie tylko poszerzyć wiedzę, ale też utwierdził w przekonaniu, że chcę rozwijać się w kierunku zastosowań sztucznej inteligencji w medycynie – wyjaśniał nasz student.

Podczas konferencji opowiadał o „Nowej metodzie wczesnego wykrywania choroby Alzheimera z wykorzystaniem analizy obrazów rezonansu magnetycznego”.

tutorzy3.jpg

– Moi podopieczni – pan Kacper Szmergała (I rok tutoringu) i pan Bartosz Brejna (II rok tutoringu)  – opracowali tą metodę  w ramach programu „Wybitnie uzdolnieni na PWr”. Uzyskane wyniki okazały się na tyle interesujące, że przygotowaliśmy wspólnie publikację naukową, która zostanie opublikowana w prestiżowym wydawnictwie Springer. Rezultaty badań zostaną także zaprezentowane podczas międzynarodowej konferencji ICCCI 2025 – 17th International Conference on Computational Collective Intelligence, która odbędzie się w listopadzie w Ho Chi Minh City w Wietnamie – mówi tutorka dr hab. inż. Adrianna Kozierkiewicz, prof. uczelni z Katedry Informatyki Stosowanej, dla której to już trzecia edycja w programie.

Tutorka zaznacza, że osiągnięcia w ramach programu, w połączeniu z wysoką średnią ocen, pozwoliły Bartoszowi Brejnie zdobyć liczne stypendia, w tym stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Zgromadzeni w Centrum Kongresowym uczniowie ze współpracujących z PWr szkół średnich wysłuchali także trzech innych prezentacji. O „Zastosowaniu metod uczenia maszynowego w klasyfikacji sygnałów EEG dla interfejsów mózg–komputer (BCI) w zastosowaniach edukacyjnych i rozrywkowych” mówił Wojciech Majchrowski z WIT (tutorka mgr inż. Katarzyna Białas).

tutorzy2.jpg

– Idąc na studia informatyczne, nie wiedziałem jak może później wyglądać moja kariera zawodowa, a moim największym marzeniem było dostanie się do koła naukowego neuroinformatyki. Teraz dzięki wsparciu tutorki, stoi przede mną kilka ścieżek rozwoju kariery informatycznej i każda wydaje się równie atrakcyjna. Jestem liderem projektu  w Kole Naukowym Neuron. Aktywnie uczestniczę w badaniach naukowych, których patronami są pracownicy naukowi Politechniki Wrocławskiej, a w wolnym czasie rozwijam własne mini-projekty. Jestem bardzo wdzięczny za wybranie mnie do programu. Nigdy nie przypuszczałem, że w rok można się tyle nauczyć – podkreśla student Wojciech Majchrowski.

Na temat „Kontroli kubitów spinowych” opowiadał Kajetan Ksiuk z Wydziału Podstawowych Problemów Techniki (tutor dr Michał Gawełczyk), a Mikołaj Juszczak, także z naszego wydziału (tutorka dr inż. Bernadetta Maleszka) miał prezentację pt. „Od kostek po skomplikowane bryły – silnik wokselowy od podszewki”.

Na zakończenie prelekcję „Ekoprojektowanie jako strategia innowacji” wygłosił dr inż. Piotr Jadwiszczak z Wydziału Inżynierii Środowiska.

Zapisz się na WITletter

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję