Kolejne 78 osób zakwalifikowało się do uczelnianego projektu „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej”. Najwięcej laureatów studiuje właśnie na WIT oraz Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów. Gratulujemy! A o tym dlaczego warto wziąć udział w programie i co daje współpraca z tutorem, studenci opowiadali uczniom szkół średnich podczas konferencji „Debiutanci Nauki”.
– Nasz program „Wybitnie uzdolnieni na Politechnice Wrocławskiej” to inwestycja w potencjał studentów. Od pierwszych dni studiów dajemy wam możliwość pracy z naukowcami, włączenia się w projekty badawcze i rozwoju w kierunku, który naprawdę was interesuje – mówił podczas wydarzenia prof. Kamil Staniec, prorektor ds. kształcenia PWr. – Współpraca z tutorem pozwala szybciej wejść w środowisko naukowe, uczy samodzielności, ale też pracy zespołowej. Wielu z naszych absolwentów tego programu kontynuuje później karierę naukową lub trafia do najbardziej innowacyjnych firm technologicznych – dodał.
W tym roku do programu wybrano 78 osób, a najwięcej laureatów studiuje na WIT oraz Wydziale Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów. Wszyscy mogą liczyć na wsparcie w postaci:
- stypendium w wysokości od 500 do 900 zł miesięcznie,
- miejsca w domu studenckim,
- opieki tutora.
Dla młodych ludzi to właśnie współpraca z tutorem od momentu rozpoczęcia studiów jest jedną z największych zalet programu. Dzięki niej mogą szybko zostać włączeni do prac naukowo-badawczych na uczelni. Do tej pory z tej opcji skorzystało ponad 400 studentów.

Wielkie możliwości od pierwszego roku studiów
Podczas zorganizowanej już po raz piąty konferencji „Debiutanci Nauki”, biorący udział w programie studenci opowiadali o wynikach swoich badań prowadzonych pod okiem opiekunów naukowych. Podzielili się też swoimi doświadczeniami z uczniami współpracujących z uczelnią szkół opowiadając o tym, jakie szanse daje indywidualna praca z tutorem.
Kacper Szmergała studiuje na WIT na kierunku informatyka stosowana. Swój udział w projekcie podsumowuje jednym słowem: warto!
– Współpraca z tutorem, i to już na pierwszym roku studiów, to ogromne możliwości rozwoju – mówi Kacper Szmergała. – Już na samym początku można zaangażować się w poważny projekt badawczy. Mój dotyczy wykorzystania uczenia maszynowego do wykrywania choroby Alzheimera. A udział w programie pozwolił mi nie tylko poszerzyć wiedzę, ale też utwierdził w przekonaniu, że chcę rozwijać się w kierunku zastosowań sztucznej inteligencji w medycynie – wyjaśniał nasz student.
Podczas konferencji opowiadał o „Nowej metodzie wczesnego wykrywania choroby Alzheimera z wykorzystaniem analizy obrazów rezonansu magnetycznego”.

– Moi podopieczni – pan Kacper Szmergała (I rok tutoringu) i pan Bartosz Brejna (II rok tutoringu) – opracowali tą metodę w ramach programu „Wybitnie uzdolnieni na PWr”. Uzyskane wyniki okazały się na tyle interesujące, że przygotowaliśmy wspólnie publikację naukową, która zostanie opublikowana w prestiżowym wydawnictwie Springer. Rezultaty badań zostaną także zaprezentowane podczas międzynarodowej konferencji ICCCI 2025 – 17th International Conference on Computational Collective Intelligence, która odbędzie się w listopadzie w Ho Chi Minh City w Wietnamie – mówi tutorka dr hab. inż. Adrianna Kozierkiewicz, prof. uczelni z Katedry Informatyki Stosowanej, dla której to już trzecia edycja w programie.
Tutorka zaznacza, że osiągnięcia w ramach programu, w połączeniu z wysoką średnią ocen, pozwoliły Bartoszowi Brejnie zdobyć liczne stypendia, w tym stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Zgromadzeni w Centrum Kongresowym uczniowie ze współpracujących z PWr szkół średnich wysłuchali także trzech innych prezentacji. O „Zastosowaniu metod uczenia maszynowego w klasyfikacji sygnałów EEG dla interfejsów mózg–komputer (BCI) w zastosowaniach edukacyjnych i rozrywkowych” mówił Wojciech Majchrowski z WIT (tutorka mgr inż. Katarzyna Białas).

– Idąc na studia informatyczne, nie wiedziałem jak może później wyglądać moja kariera zawodowa, a moim największym marzeniem było dostanie się do koła naukowego neuroinformatyki. Teraz dzięki wsparciu tutorki, stoi przede mną kilka ścieżek rozwoju kariery informatycznej i każda wydaje się równie atrakcyjna. Jestem liderem projektu w Kole Naukowym Neuron. Aktywnie uczestniczę w badaniach naukowych, których patronami są pracownicy naukowi Politechniki Wrocławskiej, a w wolnym czasie rozwijam własne mini-projekty. Jestem bardzo wdzięczny za wybranie mnie do programu. Nigdy nie przypuszczałem, że w rok można się tyle nauczyć – podkreśla student Wojciech Majchrowski.
Na temat „Kontroli kubitów spinowych” opowiadał Kajetan Ksiuk z Wydziału Podstawowych Problemów Techniki (tutor dr Michał Gawełczyk), a Mikołaj Juszczak, także z naszego wydziału (tutorka dr inż. Bernadetta Maleszka) miał prezentację pt. „Od kostek po skomplikowane bryły – silnik wokselowy od podszewki”.
Na zakończenie prelekcję „Ekoprojektowanie jako strategia innowacji” wygłosił dr inż. Piotr Jadwiszczak z Wydziału Inżynierii Środowiska.
